3 Biomedische laboratoriumtechnologie - 3BMO - Onderdelen - Mycologie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Parasitologie en mycologie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30051 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
49 |
Totaal aantal contacturen: |
37 |
Totaal studietijd: |
101,92 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Winnen Patricia
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deze lessenreeks geeft een overzicht van de verschillende fungische aandoeningen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
- BL314 Hij/zij kent de regelgeving inzake privacy en deontologie.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kennis en overzicht van de verschillende fungische aandoeningen
- laboratoriumtechnieken voor onderzoek van klinische stalen in het mycologisch laboratorium
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
basiskennis microbiologie
|
LEERINHOUDEN
|
-
noties van fungische systematiek toegespitst naar pathogene schimmels
-
morfologie van anamorfe en teleomorfe vormen
-
mycetisme overzicht, case-report
-
mycotoxicose o.a. aflatoxines
-
fungische allergie
-
oppervlakkige mycosen - o.a. dermatofieten
-
subcutane mycosen
-
diepe inheemse mycosen Aspergillose - Cryptococcose
-
diepe candidose - zygomycose -
-
Pneumocystis jiroveci
-
diepe uitheemse mycosen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
microscopische preparaten van schimmelkulturen
-
schimmelstammen voor kultuur en identificatie
-
klinische stalen van oppervlakkige mycosen
-
histologische preparaten subcutane en diepe mycosen
-
cursus medische mycologie - Frans Paulussen
-
verschillende atlassen - referentiewerken mycologie
-
wetenschappelijke artikels - case reports- review artikels
| | | |
|