1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Project : over vetten en zepen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00136 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:2 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
80 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge Santens Roald
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het project wordt de verworven kennis, integratief ingeoefend door middel van een synthese van een zeep. Hierbij worden alle stappen doorlopen van keuze van het vet, over de synthese en zuivering tot de bepaling van de fysico-chemische eigenschappen van de zeep. Het project is natuurlijk ook een perfecte oefening voor de student om zijn communicatieve vaardigheden verder in te oefenen.
In het project, “Over vetten en zepen” synthetiseren de studenten een goed ruikende zeep uit een zelf gekozen vet. Vervolgens bestuderen ze hiervan enkele reinigende eigenschappen en vergelijken deze met een commerciële zeep. Ze vergelijken ook de kwaliteit van verschillende voedingsvetten aan de hand van de meest gebruikte analysemethodes.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan nuttige en wetenschappelijk correcte informatie zoeken met betrekking tot het project, door gebruik te maken van een gerichte lijst met internetsites en literatuur. 2. De student kan een uit te voeren analyse voorbereiden in het praktijkjournaal: R/S zinnen, materiaal, toestellen, hoeveelheden, tijdsplanning, … . 3. De student kan veilig werken. 4. De student kan een correct geschreven wetenschappelijk verslag schrijven. 5. De student kan een mondelinge presentatie geven. 6. De student kan elementair analytisch werken en titreren. 7. De student kan eenvoudige redoxreacties en zuur-base reacties stoechiometrisch correct schrijven. 8. De student kan zijn inzicht in organische moleculen en organische reacties toepassen. 9. De student kan nauwkeurig meten en bepalen. 10. De student kan eenvoudige fysico-chemische experimenten uitvoeren. 11. De student kan correct elementaire mechanica (krachten, valversnelling, gewicht, oppervlaktespanning ...), en elektronische onderweger gebruiken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Alle opleidingsonderdelen uit periode 2 dienen gevolgd te worden.
De labo's van deze periode dienen actief gevolgd te zijn.
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Vetten en zepen: synthesewijze en typische organische reacties.
- Gebruik van een electronische onderweger.
- Fysische begrippen: oppervlaktespanning, Critische Micellaire Concentratie.
- Stoechiometrie van redoxreacties.
- Staalname.
- Voedingsbodems en microbiologische basisbegrippen.
- pH.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- internet.
- bibliotheek.
- labmateriaal en glaswerk.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
01,85
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
lesuren
|
22,22
|
vormen van groepsleren:
|
50
|
lesuren
|
46,30
|
studietijd buiten contacturen:
|
28
|
klokuren
|
25,93
|
Verdere toelichting:
- voorstelling van het project tijdens de projectweek.
- Zelfstandig werk : analyses uitgevoerd in het lab op school.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Individuele schriftelijke toets INT2-3.
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
- Groepsproces
- Groepsproduct (verslag + presentatie).
- Individuele bijdrage in de groep (bijdragen van de verschillende delen staan beschreven in de "CGO-trotter").
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel de individuele schriftelijke toets kan hernomen worden, de andere scores blijven behouden.
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
|
|
| |
|