|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00137 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:3 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het onderdeel “Organische reacties”wordt verder opgebouwd rond de vraag ”welke moleculen met elkaar reageren”. Een verdere uitbreiding naar functionele groepen komt aan bod.
Om het begrip kleur te kunnen kaderen, worden de optische eigenschappen van de functionele groepen, die onverzadigdheden bezitten, extra belicht.
Er wordt tevens de nadruk gelegd op het synthetisch belang van sommige functionele groepen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan de specifieke reacties en de benodigde reagentia opsommen voor de reacties van de volgende functionele groepen: alkenen, alkynen, alkadienen, alkylhalogeniden, ethers en epoxiden. 2. De student kan het begrip kleur verklaren aan de hand van de gedelocaliseerde orbitalen. 3. De student kan het reactiemechanisme volledig uitwerken van de typische reacties van de bovenstaande functionele groepen (zie punt 1). 4. De student schat het belang van de alkylhalogeniden in een organische synthese correct in. 5. De student kan een syntheseweg opschrijven voor een eenvoudige molecule gebruik makende van al de reeds ingeoefende reacties. 6. De student kan de specifieke reacties en de benodigde reagentia opsommen voor de reacties van de volgende functionele groepen: aminen & carbonylverbindingen. 7. De student kan het reactiemechanisme volledig uitwerken van de typische reacties van de bovenstaande functionele groepen (zie punt 1). 8. De student kan de belangrijkste alfa-carbanionreacties van de carbonylverbindingen (vb: aldolcondensatie, haloformreactie) opschrijven. 9. De student is in staat het zuur/ base gedrag van een organische molecule te voorspellen. 10. De student kan het zuur/base gedrag van een organische molecule verklaren. 11. De student gaat veilig om met organische reagentia & glaswerk. 12. De student kan zelfstandig een opstelling maken. 13. De student GC, IR, smelt- kookpunt kunnen gebruiken om de zuiverheid te controleren. 14. De student kan het labschrift correct bijhouden. 15. De student kan efficiënt rapporteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Kennis van de organische naamgeving.
organische chemie gevolgd hebben.
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- De verschillende belangrijke organische reacties typisch voor de alkenen, alkynen, alkylhalogeniden, ethers & epoxiden worden uitgediept.
- Gedelocaliseerde orbitalen & kleur.
- De verschillende belangrijke organische reacties typisch voor de aminen & carbonylverbindingen worden uitgediept.
- Zuur-base theorie toegepast op organische verbindingen.
- De reactiemechanismen worden besproken en via oefeningen ingeoefend.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus "organische chemie" - Inge Gutschoven - Plantijnhogeschool 2007.
- Handboek Organic Chemistry , 6th edition, John E. McMurry; Brooks Cole 2000, ISBN: 0-534-42005-2 .
- Zelfstudie oefening pakketten.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
23
|
lesuren
|
17,29
|
practicum en oefeningen:
|
13
|
lesuren
|
09,77
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
93
|
klokuren
|
69,92
|
Verdere toelichting:
- Hoor- en werkcolleges.
- Practicum en oefeningen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Integratieve toets INT3-1 bevat vragen vanuit het opleidingsonderdeel “Organische reacties”. Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
- Permanente evaluatie van de labopdrachten.
- Evaluatie van de verslagen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Integratieve toets INT3-1 bevat vragen vanuit het opleidingsonderdeel “Organische reacties”.
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
- De resultaten behaald tijdens het praktijkwerk blijven behouden.
|
|
| |
|