ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Project : aspirine
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00140
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: P:3
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 4
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Janssens Carla
Santens Roald


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het project wordt er gewerkt rond aspirine.
Dit is een product dat de studenten kennen. Het wordt vaak gebruikt als pijnstiller of anti-stollingsmiddel en hierdoor is veel informatie beschikbaar (internet en literatuur).
De verschillende experimenten, die hierop kunnen worden uitgevoerd sluiten goed aan bij de theorie, die als basiskennis wordt voorzien als afsluiting van het 1° jaar.
Synthese, karakterisatie en analyse van een generisch product wordt uitgevoerd. Ook preparaten van andere fabrikanten worden onderzocht. 

 

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    1. De student kan een eenvoudige organische synthese en zuivering zelfstandig uitvoeren.
    2. De student kan een potentiometrische zuurbase titratie uitvoeren .
    3. De student kan een VIS spectrometrische analyse uitvoeren
    4. De student kan het belang van de meetomstandigheden op de meetwaarden inschatten
    5. De student kan de invloed van de zuurtegraad op de reactiesnelheid inzien
    6. De student kan mondeling en schriftelijk rapporteren over een wetenschappelijke opdracht.


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn


     


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Alle opleidingsonderdelen van periode 3 dienen gevolgd te zijn.

    Actieve deelname aan alle labo's van periode 3 is een absolute vereiste.


    Andere begincompetenties
    kennis, vaardigheden en attitudes uit periodes 1, 2 en 3.
    LEERINHOUDEN
    • Synthese, zuivering en karakterisatie van aspirine.
    • Bepaling van aspirine door weging, titratie en colorimetrie.
    • Onderzoek van de kinetica van de hydrolyse van aspirine.
    • Bepaling van de stoechiometrie van het gekleurd ijzer-salicylaatcomplex.

    STUDIEMATERIAAL
    • cursussen van periode 3.
    • literatuur en internet.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    0

     lesuren

      00,00

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    104

     klokuren

      96,30

    Verdere toelichting:
    • hoorcollege; voorstelling van het project.
    • werken in projectgroep.
    • zelfstandig werk in lab.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • groepsproces.
    • groepsproduct (verslag, powerpoint presentatie).
    • individuele bijdrage.
    • individuele integratieve schriftelijke toets INT3-4 (de bijdrage van de verschillende delen staan beschreven in het algemene CGO-boek).

    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     03,70

    Tweede examenperiode
    Enkel de schriftelijke toets kan hernomen worden;
    de scores op de andere componenten blijven behouden.