|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingsonderdeel "Communicatie en POP" bestaat uit :
- Communicatieve vaardigheden
- POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)
'Communicatieve vaardigheden' loopt in de lijn 'Vaardigheden' over periode 1 en 2.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Communicatieve vaardigheden: De student begrijpt hoe communicatie ontstaat en gepercipieerd wordt in al zijn facetten en kan zijn eigen communicatie optimaal en efficiënt afstemmen op verschillende situaties. Daarbij kan hij ook informatie op een correcte manier interpreteren. Zelf is hij in staat correct te spreken en schrijven.
Periode 1
1. De student kan het verschil tussen waarnemen en interpreteren herkennen bij hemzelf en in omgang met anderen. 2. De student kan aandacht geven aan non- verbaal gedrag bij zichzelf en bij anderen. 3. De student kan een actieve luisterhouding aannemen in contact met anderen. 4. De student kan een goede samenvatting geven van het verhaal van anderen. 5. De student kan onduidelijkheden en verwarringen in gesprekken helpen concreet maken zodat het verhaal doorzichtig en meer werkbaar wordt. 6. De student kan de verschillende aspecten van de groepsdynamiek herkennen. 7. De student kan in een projectgroep samenwerken. 8. De student kan een mondelinge presentatie houden. 9. De student begrijpt de rollen van de gesprekspartners in een vergadering en kan zelf die rollen optimaal en efficiënt aanwenden. 10. De student begrijpt alle factoren die een rol spelen bij een presentatie en kan zelf door deze factoren optimaal en efficiënt aan te wenden een goede presentatie houden.
Periode 2
1. De student kan in een behoorlijk Algemeen Nederlands rapporteren met aandacht voor spelling, zinsbouw en tekststructuur. 2. De student kan een duidelijk, correct en goed beargumenteerd verslag van een vergadering maken en een rapport van een onderzoek, project... maken.
POP:
Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel:
reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.
na deze lessenreeks kan de student:
1.
reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep
2.
is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Communicatieve vaardigheden: Algemeen Nederlands + basiskennis van grammaticale terminologie
|
LEERINHOUDEN
|
Communicatieve vaardigheden:
De vaardigheden voor de verschillende communicatie- en gesprekstechnieken worden aangeleerd.
-
De vaardigheden voor de verschillende communicatie- en gesprekstechnieken en schrijfstrategieën worden getraind.
w
Component 1: Communicatiemodel, waarnemen en inter
preteren, non-verbaal gedrag
w
Component 2: Communicatie- en gesprekstechnieken, Actief luisteren - Vragen stellen
w
Component 3: Vergadertechnieken, Verschillende aspecten van groepsdynamiek
w
Component 4: Mondeling presenteren, Structuur brengen in een
presentatie, Elementaire presentatietechnieken
w
Component 5: Schrijfstrategieën - woord-, zins- en tekstniveau
w
Component 6: Schrijfstrategieën - rapportering en verslaggeving
POP: Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Communicatieve vaardigheden: syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities + oefenmateriaal op Blackboard
POP:
1.
algemene “CGO-trotter”
2.
map met invulbladen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
22,50
|
practicum en oefeningen:
|
3
|
lesuren
|
03,75
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
57
|
klokuren
|
71,25
|
Verdere toelichting:
Communicatieve vaardigheden:
Hoorcollege en werkcollege: er wordt meestal vertrokken van een theoretisch referentiekader, wat onmiddellijk in de praktijk wordt omgezet aan de hand van voorbeelden, oefeningen, simulaties, rollenspelen en zelfstandig werk. Uiteindelijk worden alle communicatieve vaardigheden uit de cursus toegepast in de projecten.
POP: het pop bijhouden is volledig de verantwoordelijkheid van de student
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Communicatieve vaardigheden:
- Periode 1 (40%): permanente evaluatie (werkcollege met oefeningen) en evaluatie tijdens de projectweken (mondelinge taalvaardigheid) (aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen)
- Periode 2 (30%): schriftelijke taalvaardigheidstest;
- Periode 3 (30%): beoordeling van rapport periode 2
POP: POP wordt in het eerste jaar door de studieloopbaanbegeleider geëvalueerd op volledigheid
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Communicatieve vaardigheden:
- mondelinge taalvaardigheidstest (over leerstof cursus en over schriftelijke test)
- schriftelijke taalvaardigheidstest
POP: POP wordt in het eerste jaar door de studieloopbaanbegeleider geëvalueerd op volledigheid, de punten behaald tijdens het jaar blijven behouden
|