|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00142 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
5 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Bossche Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Gezien de enorme verschillen in voorkennis van ICT-vaardigheden wordt er gewerkt met onder begeleiding gestuurde zelfstudie. Je vindt op blackboard oefeningen en een agenda (datum+ inhoud) van oefensessies. De oefeningen zorgen ervoor dat je systematisch je ICT-vaardigheden opbouwt. Indien je er niet in slaagt deze oefeningen te maken of indien je meer uitleg wenst over een item dat moet beheerst worden om de oefeningen te kunnen maken kan je terecht in de op regelmatige basis georganiseerde oefensessies waarvan je de agenda dus op BB terugvindt. Aan het einde van periode 3 dien je de opgegeven ICT-vaardigheden te bezitten. Deze oefen je trouwens ook in bij andere opleidingsonderdelen waar ook computeropdrachten worden gegeven. Met een definitieve toets die je uiterlijke op het einde van de derde periode aflegt bewijs je dat je de opgegeven ICT-vaardigheden bezit. Het tijdstip van de toets wordt afgesproken in overleg met de lector.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan vlot werken in een Windows-omgeving.
- De student kan gebruik maken van internet: e-mail, zoekmachines, e-campus en het leerplatform Blackboard.
- De student kan vlot werken met een rekenblad (Excel).
- De student kan vlot werken met een tekstverwerker (Word).
- De student kan vlot werken met een presentatieprogramma (Powerpoint).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Werken in een Windowsomgeving:
- computer starten en afsluiten
- programma's starten en afsluiten
- bestanden openen en opslaan
- gebruik koppenbalken (iconen)
- gebruik linker- en rechtermuistoets (snelmenu's)
- gebruik van 'Help' in alle programma's
- gegevens tussen verschillende programma's uitwisselen (kopieren of knippen en plakken)
- bestanden beheren, structuur brengen op schrijfruimte, verwijderen van bestanden (verkenner).
- Gebruik maken van het internet:
- gebruik van e-mail (o.a. met bijlagen)
- vlot gebruik maken van e-campus en het elektronische leerplatform Blackboard
- gericht zoeken naar relevante informatie
- gevonden informatie niet alleen afdrukken maar ook vb kopieren van figuren uit de webbrowser naar een eigen bestand.
- Werken met Excel:
- basishandelingen in een spreadsheet zoals intikken van gegevens (verschil getal - woord) in de werkbladcellen, intikken van formules, opmaak blad, celeigenschappen, kopieren van formules (relatieve en absolute celadressen), een volledig rekenblad ontwerpen en opbouwen
- werken met verschillende werkbladen binnen één bestand
- overzicht van het menu en de knoppenbalk
- bestanden openen en opslaan
- tabellen en grafieken afdrukken
- functies: gebruik van eenvoudige wiskundige en statistische functies
- grafieken: presentatiegrafieken (historgram en lijndiagram) en spreidingsdiagram (met trendlijn) + opmaak van deze grafieken (aanpassen schaalverdeling, logaritmische schaal, invoeren titels, aanpassen legende, opmaak trendlijn, grafiek in werkblad of als apart blad, ..
- gegevens sorteren (rangschikken).
- Werken met Word:
- basishandelingen in een tekstverwerker zoals intikken van een tekst, opmaak van een tekst (alinea's, lettertype, uitlijnen tekst, randen en arcering, opsommingstekens, spellingscontrole)
- pagina-instellingen zoals kop- en voetteksten, staand of liggend, inspringen alinea's, ... automatische opmaak
- kopieren of knippen en plakken van stukken tekst
- overzicht van het menu en de knoppenbalk
- bestanden opslaan en openen
- teksten afdrukken (o.a. afdrukvoorbeeld)
- tabellen en grafieken invoegen of kopieren uit Excel
- Griekse letters en andere symbolen invoegen
- tabellen in Word zelf maken
- invoegen van formules (Microsoft vergelijking)
- Werken met PowerPoint:
- basishandelingen zoals indeling en opmaak dia, intikken gegevens (met invoegen symbolen en formules), invoegen tabellen - tekst - formules - grafieken uit andere programma's
- dia instellingen zoals kop- en voetteksten, staand of liggend
- opmaak dia naar projectie toe (keuze achtergrond, aangepaste animatie, ...) gebruik automatisch opmaak
- overzicht van het menu en de knoppenbalk
- bestanden opslaan en openen
- presentaties projecteren (gebruik projector)
- presentaties afdrukken
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Oefeningen en agenda van oefeningen op Blackboard
- Extra hulpmiddelen:
- zelfstudiepakketten en links naar Blackboard o.a. Microsoft Interactive Training, handleiding gebruik Powerpoint, ...
- allerlei boeken uit de bibliotheek of boekhandel over gebruik Windows, Word, Excel, Powerpoint
- Werkwijzer met Word deel 1 en deel 2 - Danny Devriendt, Tien De Geyter - ISBN 90-76862-01-X, 90-76862-02-8
- Wegwijs in Excel deel 1 en deel 2 - Tien De Geyter, Koen De Geyter, Hilde Magerman
- Powerpoint 2000 - visuele leermethoden - Coletta Witherspoon - A.W. Bruna
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
2
|
lesuren
|
01,87
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
102
|
klokuren
|
95,33
|
Verdere toelichting:
- Gezien de enorme verschillen in voorkennis van ICT-vaardigheden wordt er gewerkt met onder begeleiding gestuurde zelfstudie.
- Je vindt op Blackboard oefeningen en een agenda (datum + inhoud) van oefensessies. De oefeningen zorgen ervoor dat je systematisch je ICT-vaardigheden opbouwt.
- Indien je er niet in slaagt deze oefeningen te maken of indien je meer uitleg wenst over een item dat moet beheerst worden om de oefeningen te kunnen maken kan je terecht in de op regelmatige basis georganisseerde oefensesseis (agenda op Blackboard).
- Contact via e-mail of Blackbaord (doorzenden van gevraagde oefeningen + feedback)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Definitieve toest waarbij de student opdrachten moet uitvoeren in Word, Powerpoint, Excel gelijkaardig aan de opgegeven opdrachten tijdens het jaar. De student mag geen nota's gebruiken maar wel de desbetreffende helpfuncties voorzien in de software. Deze toets moet uiterlijk op het einde van de derde periode afgelegd worden. In overleg met de lector kunnen bepaalde onderdelen na periode één of twee afgelegd worden.
- Fouten tegen elementaire kennis kunnen zwaar doorwegen in de beoordeling.
- Tijdens andere onderwijsactiviteiten (praktijksessies, opdrachten, projecten, ...) zal het goed gebruik van ICT mee de evaluatie voor dat onderdeel bepalen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem als eerste examenperiode
|
|
| |
|