|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Na deze lessenreeks weet de student
- dat er verschillende soorten micro-organismen bestaan met zowel positieve als negatieve invloeden.
- hoe micro-organismen er uit zien.
- hoe microbiële groei gecontroleerd en beheersd kan worden
- dat er een heel aantal identificatiemethodes bestaan voor micro- organismen
- welke de basisregels in acht moeten genomen worden in een microbiologisch labratorium
- hoe de afvalverwerking van de biologische monsters op de juiste manier moet verlopen.
Na deze lessenreeks kan de student
- de microbiologische basistechnieken uitvoeren
- veilig, steriel en aseptisch werken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Leergierig zijn.
Verantwoordelijksheidzin hebben.
|
LEERINHOUDEN
|
Inleiding tot de structuur en levenswijze van micro-organismen met de klemtoon op veiligheid in een microbiologisch lab.Komen aan bod:
- Verschillende soorten micro-organismen.
- Structuur van de bacteriële cel.
- Groei van de bacteriële cel
- Classificatie en identificatie van micro-organismen
- Basishandelingen in een microbiologisch lab
- Samenlevingsvormen en interacties micro-organismen/gastheer
- Veiligheid in een microbiologisch lab
- Verwerken van microbiologisch afval
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursustekst "Microbiologische vaardigheden-begrippen" - auteur R. Santens - Plantijnhogeschool 2007 .
- Handleiding “Noteren en verslaggeving tijdens practica” - auteur: H. Nachtegaele - Plantijnhogeschool 2006.
- Zelftest Basisvaardigheden microbiologie.
-
http://home.planet.nl/~evanhove/titel_16.htm.
- BB-cursus "Microbiologie".
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
22,86
|
practicum en oefeningen:
|
7
|
lesuren
|
20,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
18
|
klokuren
|
51,43
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges.
- Practica.
- Zelftesten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Integratieve toets (INT1-3) op het einde van de periode.
- Evaluatie (niet rekenkundig) van de praktijksessies omvat aanwezigheid, houding, correct werk en verslagen.
- Doorlopen van de zelfstudiepakketten.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Enkel de geïntegreerde toets kan hernomen worden.
|