|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om chemicaliën te herkennen, te identificeren en veilig te kunnen werken in een laboomgeving is o.a. kennis van de naamgeving noodzakelijk. Zowel de anorganische als de organische naamgeving (volgens IUPAC) worden via het “Zelfstudiepakket naamgeving”aangeboden. We bieden deze leerstof zo aan om zelfstudie te stimuleren. Het zelfstudiepakket wordt, in het kader van e-learning, ondersteund met digitale oefensessies.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kent en kan de taal van de chemie gebruiken. 2. De student kan De verschillende voorstellingswijzen van organische moleculen nl. Lewisvoorstelling en skeletnotatie schrijven 3. De student kan de verschillende klassen van organische moleculen, herkennen en benoemen volgens IUPAC 4. De student kan uit de molecuulformule van anorganische & organische verbindingen de systematische naam afleiden 5. De student kan uit de systematische naam de molecuulformule afleiden 6. De student kan triviale namen van sommige belangrijke anorganische & organische verbindingen herkennen en omzetten in de molecuulformule
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Herkennen van de anorganische stofklassen.
Oxidatiegetallen.
Schrijven van molecuulformules
|
LEERINHOUDEN
|
- Naamgeving anorganische verbindingen : zuren ; basen ; zouten ; komplexen ; oxiden ; ionen.
- Naamgeving van de belangrijkste organische klassen van verbindingen volgens IUPAC (geen complexe moleculen bestaande uit meer dan drie functionele groepen of zuur +zuurafgeleiden ingeplant op een ring).
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Zelfstudiepakket blackboard : "anorganische naamgeving".
- Zelfstudiepakket blackboard: "organische naamgeving volgens IUPAC".
- Oefeningen op intranet/internet.
- Vrijblijvende toets over de delen anorganische en organische naamgeving.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
07,69
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
23
|
klokuren
|
88,46
|
Verdere toelichting:
zelfstudie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT1-3. Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT1-3. Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
|