ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Veilig werken in het lab
  

Component behoort tot O.O.: Project: veilig en milieubewust werken
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10080
Academiejaar: 2007-2008
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 12
Totaal studietijd: 3,9
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Santens Roald
Spanoghe Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING
In de onderwijseenheden “Zelfstudiepakket veiligheid” en het deelproject “Veilig werken in het lab” krijgen de studenten een inleiding in de verschillende aspecten van veiligheid. Het document “Veiligheid en kwaliteit” wordt doorgenomen, de afvalproblematiek wordt besproken en de studenten leren de gedragsregels om veilig te kunnen werken in het lab. Hen wordt aangeleerd hoe ze risico’s kunnen beoordelen en hoe ze een risicoanalyse kunnen uitvoeren. Op basis van een standaard labexperiment, een stoomdestillatie, doen de studenten een job safety assessment.  Ze koppelen de resultaten van deze assessment terug aan het uitgevoerde experiment en trekken hieruit conclusies over de veiligheidrisico’s.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    1. De student kan het nodige labmateriaal op een correcte en veilige manier gebruiken.
    2. De student kan gepast reageren op een noodsituatie en de beschikbare nooduitrustingen juist gebruiken.
    3. De student kan theoretische kennis omvormen naar de praktische toepassingen ervan.
    4. De student kan op assertieve manier het juiste gedrag kunnen en willen  verdedigen in zijn/haar werkomgeving.
    5. De student kan ontwikkelen en communiceren van uitgewerkte oplossingen voor een gesteld probleem.
    6. De student kan een reëel beeld vormen van de veiligheidsaspecten van werken in een chemisch lab d.m.v. een “job safety analysis”.
    7. De student kent de gevaren in een microbiologische lab en kan ze opvangen in de praktijk.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    alle OO van periode 1 volgen of gevolgd hebben
    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
    • Hoorcollege:
      1. basis labtechnieken
      2. geleid lab attitude (bio)chemische veiligheid
      3. afvalproblematiek lab/school
      4. theoretische uitleg gebruik chemiekaarten/MSDS fiches
      5. praktische uitvoering stoomdestillatie
      6. Microbiologische gevaren in het lab herkennen en ondervangen
       
    • Zelfstudie
       1. presentatie Indaver
        theoretische uitleg over risicoanalyse
        richtlijnen veiligheidsaudit
       2. zelfstudiepakket veiligheid
        gevaarlijke producten
        brand en explosie
        risico’s ongevallenpreventie
        elektriciteit
       3. brandoefening

    STUDIEMATERIAAL
    • 1. cursus “veiligheid” – auteur: Mark Spanoghe  - Plantijnhogeschool  2006.
    • 2. zelfstudiepakket “basisveiligheid-VCA” (Provinciaal Veiligheidsinstituut).
    • 3. nota’s Indaver.
    • 4. chemiekaarten/ MSDS-fiches/ productcatalogi/ intranet.
    • 5. cursus "Microbiologische vaardigheden en begrippen" - auteur R. Santens - Plantijnhogeschool 2007

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    3

     lesuren

      20,00

    practicum en oefeningen:

    8

     lesuren

      53,33

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    3

     klokuren

      20,00

    Verdere toelichting:
    • Hoorcollege (gedeeltelijk opgebouwd via vragen).
    • Lab: opdrachten worden in projectgroepjes uitgewerkt.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Permanente evaluatie
        a. verslag stoomdestillatie-experiment
        b. presentatie project (verslag + mondeling) samen met        project “Water: zuiver?”
         * veiligheid “job safety assessment”
          (1) stoomdestillatie
          (2) veiligheidsaudit geheel lab
    • Individuele toets project.

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     06,67

    Tweede examenperiode
    Enkel de individuele toets kan hernomen worden, de score van de permanente evaluatie blijft behouden.