|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de onderwijseenheden “Zelfstudiepakket veiligheid” en het deelproject “Veilig werken in het lab” krijgen de studenten een inleiding in de verschillende aspecten van veiligheid. Het document “Veiligheid en kwaliteit” wordt doorgenomen, de afvalproblematiek wordt besproken en de studenten leren de gedragsregels om veilig te kunnen werken in het lab. Hen wordt aangeleerd hoe ze risico’s kunnen beoordelen en hoe ze een risicoanalyse kunnen uitvoeren. Op basis van een standaard labexperiment, een stoomdestillatie, doen de studenten een job safety assessment. Ze koppelen de resultaten van deze assessment terug aan het uitgevoerde experiment en trekken hieruit conclusies over de veiligheidrisico’s.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan het nodige labmateriaal op een correcte en veilige manier gebruiken. 2. De student kan gepast reageren op een noodsituatie en de beschikbare nooduitrustingen juist gebruiken. 3. De student kan theoretische kennis omvormen naar de praktische toepassingen ervan. 4. De student kan op assertieve manier het juiste gedrag kunnen en willen verdedigen in zijn/haar werkomgeving. 5. De student kan ontwikkelen en communiceren van uitgewerkte oplossingen voor een gesteld probleem. 6. De student kan een reëel beeld vormen van de veiligheidsaspecten van werken in een chemisch lab d.m.v. een “job safety analysis”. 7. De student kent de gevaren in een microbiologische lab en kan ze opvangen in de praktijk.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
alle OO van periode 1 volgen of gevolgd hebben
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Hoorcollege:
1. basis labtechnieken 2. geleid lab attitude (bio)chemische veiligheid 3. afvalproblematiek lab/school 4. theoretische uitleg gebruik chemiekaarten/MSDS fiches 5. praktische uitvoering stoomdestillatie 6. Microbiologische gevaren in het lab herkennen en ondervangen
- Zelfstudie
1. presentatie Indaver theoretische uitleg over risicoanalyse richtlijnen veiligheidsaudit 2. zelfstudiepakket veiligheid gevaarlijke producten brand en explosie risico’s ongevallenpreventie elektriciteit 3. brandoefening
|
STUDIEMATERIAAL
|
- 1. cursus “veiligheid” – auteur: Mark Spanoghe - Plantijnhogeschool 2006.
- 2. zelfstudiepakket “basisveiligheid-VCA” (Provinciaal Veiligheidsinstituut).
- 3. nota’s Indaver.
- 4. chemiekaarten/ MSDS-fiches/ productcatalogi/ intranet.
- 5. cursus "Microbiologische vaardigheden en begrippen" - auteur R. Santens - Plantijnhogeschool 2007
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
3
|
lesuren
|
20,00
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
53,33
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
3
|
klokuren
|
20,00
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege (gedeeltelijk opgebouwd via vragen).
- Lab: opdrachten worden in projectgroepjes uitgewerkt.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie
a. verslag stoomdestillatie-experiment b. presentatie project (verslag + mondeling) samen met project “Water: zuiver?” * veiligheid “job safety assessment” (1) stoomdestillatie (2) veiligheidsaudit geheel lab
- Individuele toets project.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel de individuele toets kan hernomen worden, de score van de permanente evaluatie blijft behouden.
|