|
|
Component behoort tot O.O.: |
Project: veilig en milieubewust werken |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10081 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
95 |
Totaal aantal contacturen: |
4 |
Totaal studietijd: |
74,1 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Dhont Karin
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Voor het deelproject “Water: zuiver?” krijgen de projectgroepen de opdracht om analyses op waterstalen uit te voeren.In PIME (Provinciaal Instituut voor Milieu Educatie) is een minizuiveringssysteem voor het afvalwater van de conciërgewoning opgesteld. Er wordt aan de projectgroepen gevraagd om, na staalnames, analyses op het vervuilde en gezuiverde water uit te voeren. Sneltesten worden ter plaatse uitgevoerd, terwijl nauwkeuriger analysetechnieken in het lab op school gebruikt worden. De studenten stellen daarbij zelf een schema op van de analyses die ze willen uitvoeren en verwerken de verkregen experimentele data. Alle groepen presenteren hun resultaten mondeling op het einde van de projectweek. De nadruk van dit project ligt niet alleen op het correct vergaren en weergeven van experimentele resultaten maar ook op teamwerk, vergaderen, zelfstandig werken, plannen, presentatie van het project en maken van verslagen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan nuttige en wetenschappelijk correcte informatie zoeken met betrekking tot het project, door gebruik te maken van een gerichte lijst met internetsites en literatuur. 2. De student kan een nieuwe receptuur, gebaseerd op al aangeleerde technieken, begrijpen en zelfstandig uitvoeren (titreren en destilleren). 3. De student kan een nieuw toestel mits toelichting en gedetailleerde procedurebeschrijving bedienen. (Kjeldahl). 4. De student kan een uit te voeren analyse voorbereiden in het praktijkjournaal: R/S zinnen, materiaal, toestellen, hoeveelheden, tijdsplanning, … . 5. De student kan de veiligheidsvoorschriften respecteren. 6. De student kan concentraties bereken, in de gewenste eenheden, uit de bekomen analyseresultaten. 7. De student kan resultaten toetsen aan de opgelegde norm of de te verwachten waarden 8. De student kan een wetenschappelijk verslag schrijven. 9. De student kan een mondelinge presentatie geven.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Alle opleidingsonderdelen uit periode 1
Er kan slechts deelgenomen worden aan het project indien alle praktijkoefeningen gedurende periode 1 uitgevoerd zijn.
|
Andere begincompetenties
|
Kennis , vaardigheden en attitudes uit periode 1.
|
LEERINHOUDEN
|
- Staalname in PIME: onzuiver en gezuiverd water.
- Correcte stockage van de waterstalen.
- Zelfstandig uitvoeren van een aantal sneltesten in PIME.
- Zelfstandig opzoeken van recepturen voor kwantitatieve analyses: titraties, stoomdestillatie, pH meting, geleidbaarheid.
- Zelfstandig uitvoeren van de kwantitatieve analyses.
- Berekenen van de concentraties.
- Interpreteren van de resultaten.
- Schrijven van een wetenschappelijk verslag.
- Mondeling presenteren van het project
|
STUDIEMATERIAAL
|
- internet
- bibliotheek
- analysekoffer 'water' ter beschikking gesteld door PIME.
- labmateriaal en glaswerk.
- onderdeel "conductiviteit" onder fysica in het e-learning platform.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
03,13
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
60
|
klokuren
|
93,75
|
Verdere toelichting:
- hoorcollege : voorstelling van het project.
- zelfstandig werk : Analyses op PIME met 'waterkoffer'.
- zelfstandig werk : analyses uitgevoerd in lab op school.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Individuele schriftelijke toets.
- verslag
- presentatie
- groepsproces
- groepsproduct
- individuele bijdrage in de groep (de %bijdrage van elk van deze delen staat beschreven in de "CGO-trotter").
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel de individuele schriftelijke toets kan hernomen worden, de andere scores blijven behouden.
|
|
| |
|