|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De kleur van een oplossing kan gebruikt worden om de concentratie van een component in de oplossing te bepalen. Deze kleurmetingen gebeuren met colorimeters of spectrofotometers De kleur van een product of van een oplossing is vaak afhankelijk van de zuurtegraad of pH.
In de onderwijseenheid “pH en kleur” wordt de pH van zuren, basen, zouten en buffers besproken en berekend. Het vertrekpunt van al deze pH-berekeningen, sluit naadloos aan op de leerinhoud van de onderwijseenheid “Chemisch evenwicht” uit periode 2. Het verloop van de pH bij zuur-base titraties wordt gevolgd door het meten van de potentiaal met een geschikte elektrode (potentiometrische bepaling).
Ook het juiste gebruik en de werking van kleurindicatoren wordt op deze manier belicht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student heeft na deze lessen een grondige kennis van de kwalitatieve en kwantitatieve studie van zuren en basen. 2. De student kan verdunningsreeksen berekenen en bereiden. 3. De student kan eenvoudige spectrofotometrische metingen uitvoeren en een onbekende bepalen via een ijklijn. 4. De student kan potentiometrische metingen uitvoeren met een gecombineerde glas-elektrode.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
De specifieke doelstellingen van de volgende opleidingsonderdelen moeten gekend zijn :
"Van atoom tot reagerende molekulen" (periode 1).
"Thermodynamica & Chemisch Evenwicht" (periode 2).
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Theorie van Arrhenius, Bronsted-Lowry en Lewis.
- Ligging van het evenwicht in een neutralisatiereactie (Ka en Kb).
- pH-berekeningen van waterige oplossingen van zuren, basen, zouten en buffers.
- Titratiecurves.
- Zuur-base-indicatoren.
- Potentiometrie.
- Colorimetrie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus “pH en kleur” Carla Janssens - Plantijnhogeschool 2007-2008.
- Lab-benodigdheden idem als in periode 1 & 2.
- Eenvoudige rekenmachine.
- Tabel van Mendeljev.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
25
|
lesuren
|
25,51
|
practicum en oefeningen:
|
17
|
lesuren
|
17,35
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
54
|
klokuren
|
55,10
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met oefeningen.
- Praktijksessies.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- INT 3-2 : Schriftelijke examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen en dit zowel met stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen.
- De permanente beoordeling van de praktijkopdrachten, de beoordeling van het labjournaal en de quotering op de verslagen (colorimetrie en potentiometrie) worden verrekend in het eindresultaat van INT 3-2. Elke niet-uitgevoerde praktijopdracht wordt als "0" gekwoteerd.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel de schriftelijke toets kan hernomen worden; de scores op de andere componenten blijven behouden.
|