1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Beschrijven van de meetvariatie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Chemie van oplossingen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10087 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
27 |
Totaal aantal contacturen: |
17 |
Totaal studietijd: |
35,1 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Vlaslaer Veerle
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Als een experiment is uitgevoerd en je over een reeks meetresultaten beschikt dan is je werkt als chemisch analist nog niet af: je moet deze resultaten kunnen beoordelen naar juistheid en precisie van de analysemethode toe. Statistiek helpt om meetresultaten te plaatsen tegenover meetfouten en zo interpretatiefouten te vermijden. De nadruk ligt volledig op het praktijkgericht toepassen van de statistiek: alle voorbeelden, oefeningen komen uit het lab en we proberen zoveel mogelijk de computer voor de berekeningen in te schakelen. In dit eerste blok statistiek van de opleiding komen de beschrijvende technieken en de statistiek van de ijklijn aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan gericht gegevens verzamelen, deze gegevens statistisch verwerken, de resultaten presenteren en interpreteren. 2. De student kan gericht een steekproef of een reeks meetresultaten samenvatten en presenteren (frequentietabel, frequentieverdeling, boxplot, histrogram). 3. De student kan gericht parametervrije kengetallen berekenen en interpreteren (Mediaan en percentielen). 4. De student kan gericht parametrische kengetallen berekenen en interpreteren (gemiddelde en standaardafwijking). 5. De student kan gericht kengetallen bij herhaalde (relatieve standaardafwijking) en gegroepeerde metingen (standaardafwijking between en within) berekenen en interpreteren. 6. De student kan gericht ‘biologische variatie’ (intra- en inter-individueel) berekenen en interpreteren. 7. De student kan gericht werken met normale verdeling en standaardnormale verdeling (z-en p-waarden). 8. De student kan gericht toevalsveranderlijken classificeren (berekenen van een cutoff). 9. De student kan gericht de verdeling van een steekproefgemiddelde (centrale limietstelling) gebruiken (standaardfout op een gemiddelde) en hiermee een betrouwbaarheidsinterval voor een gemiddelde waarde opstellen en de statistische A.F. op een gemiddelde waarde berekenenen. 10. De student kan gericht deze statistische begrippen omzetten naar de praktijk van het lab (juistheid en precisie).
11. De student kan een volledige enkelvoudige lineaire regressie analyse (kleinste kwadraten methode) uitvoeren en de resultaten ervan interpreteren (inschatten van de kwaliteit van de resultaten) 12. De student kan de standaardfouten op voorspelde y-waarden en teruggerekende x-waarden berekenen 13. De student kan de regressieanalyse gebruiken bij methodevergelijking - biasplot en ratioplot 14. De student kan alle gegevensanalyses uitvoeren met Excel.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
evenwichten
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Beschrijven van een reeks resultaten (steekproef) met frequentietabel en grafieken Parametervrije kengetallen (Me, kwartielen, percentielen, IQR, boxplot, outliers) Parametrische kengetallen (gemiddelde, SD en VC%); herhaalde metingen; gegroepeerde metingen (spreiding intra en inter); biologische variatie Normale verdeling: z-waarden en p-waarden; werken met cutoff; verdeling van een steekproefgemiddelde (SE); t-verdeling Student; betrouwbaarheidsinterval voor gemiddelde; A.F. op een gemiddelde Toepassing van statistiek in het lab: juistheid; herhaalbaarheid; reproduceerbaarheid; gebruik controlestalen; detectielimiet; uitbijters Enkelvoudige lineaire regressie: correlatie, regressie, best passende rechte (kleinste kwadratenmethode), SE, invloed van SE op a en b (betrouwbaarheidsinterval), voorspellen en terugrekenen (betrouwbaarheidsinterval), regressie door de oorsprong, LIJNSCHATTING (Excel), spreidingsdiagram, residuele plot Methodevergelijking (met lineaire regressie en met bias- en ratioplot)
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Hoofdstukken 1 tem 6 uit de cursus “statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijnhogeschool 2007.
- “Formuleboekje statistiek” (deel 1CH) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijnhogeschool 2007.
- Rekenmachine.
- Wetenschappelijke artikels.
- Cursus statistiek op Bb.
aanvullend in de bib:
- 'Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000.
- ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
13
|
lesuren
|
36,11
|
practicum en oefeningen:
|
2
|
lesuren
|
05,56
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
19
|
klokuren
|
52,78
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met oefeningen.
- De oefeningen en toepassingen komen zo veel mogelijk uit de dagelijkse praktijk van het chemisch lab.
- Zelfstandig werk: oplossen van de extra opgaven in de cursus, feedback van de lector tijdens de lessen.
- De nadruk ligt volledig op het praktijkgericht toepassen van de statistiek: alle voorbeelden, oefeningen komen uit het lab en we proberen zoveel mogelijk de computer voor de berekeningen in te schakelen.
- Andere begeleidingsmomenten: (individuele) vraagstelling en feedback door lector (e-mail) .
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Integratieve toets INT3-2.
- Open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (deel 1CH) en bevat geen opgeloste oefeningen.
- Gebruik van een rekenmachine is toegelaten.
- Samenstelling van de vragen met inbreng vanuit deze component: hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correcte uitvoeren van berekeningen) en - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Integratieve toets INT3-2.
Open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (deel 1CH) en bevat geen opgeloste oefeningen.
Gebruik van een rekenmachine is toegelaten.
Samenstelling van de vragen met inbreng vanuit deze component: hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correcte uitvoeren van berekeningen) en - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden).
|
|
| |
|