|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de onderwijseenheid “Staalvoorbereiding en analyses” komen aspecten zoals representatieve staalnames, homogene monsters, ontsluiting, onteiwitten en ontvetten van voedingsmiddelen, en verdunning van het staal aan bod. De toegepaste analysetechnieken zijn gravimetrie en volumetrie De neerslagstitraties en gravimetrie worden in hoorcolleges theoretisch benaderd. Er wordt geleerd een titratiecurve te berekenen en de invloed van zijreacties, verdunning en oplosbaarheid op het verloop van de titratiecurve en de ligging van het equivalentiepunt na te gaan. Tijdens de werkcolleges leert de student berekeningen maken uitgaande van de resultaten uit fictieve analyses. Het uitschrijven van reacties, het opstellen van stelsels en het omrekenen van de bepaling naar de uitdrukkingsvorm zijn hier belangrijk.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan analysen uitvoeren met analysemethoden gezien in de theorie. 2. De student kan een correcte monstrname doen en de juiste staalvoorbereiding uitvoeren 3. De student kan een praktijkjournaal schrijven volgens de voorschriften 4.De student kan een efficiënte planning en tijdsindeling maken voor de uit te voeren proeven. 5. De student kan nauwkeurig oplossingen bereiden en analytisch werken. 6. De student kan de meetwaarden omzetten naar de gevraagde concentraties in het monster. 7. De student kan de resultaten verwerken in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag zoals voorgeschreven. 8. NEERSLAGSTITRATIES / ARGENTOMETRIE : de student kan titratiecurven berekenen ; de invloed van de verdunning en de grootte van Ks op de titratiecurve , de ligging van EP en de grootte van de sprong nagaan. 9. De student kan concentraties berekenen ahv resultaten uit een neerslagstitratie of een gravimetrische bepaling (vraagstukken)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- chemie van oplossingen
- elektromagnetische verschijnselen
- evenwichten
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
van atoom tot reagerende molecule
Basisvaardigheden analytische chemie.
Chemie: berekenen en maken van verdunningen, pH berekeningen.
Wiskunde: maken van grafieken, werken met logaritmen, oplossen van stelsels.
Statistiek: afronding van resultaten, foutschatting, lineaire regressie.
ICT: kennis van Word en Excel.
.
|
LEERINHOUDEN
|
- Gravimetrie ; homogene precipitatie.
- Neerslagstitraties volgens Mohr , Fajans en Volhard
- Neerslagstitratiecurven.
- Soxhlet extractie.
- Gasvolumetrische bepaling .
- Stikstofbepaling volgens Kjeldahl .
- Analyse van melk.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Uitgewerkte recepturen van de proeven.
- Digitale buretten.
- Aangepast glaswerk en labomateriaal .
- Praktijknota’s “Van monster tot te meten oplossing” - auteur: K.Dhont - Plantijnhogeschool 2007.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
13,19
|
practicum en oefeningen:
|
23
|
lesuren
|
25,27
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
54
|
klokuren
|
59,34
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges .
- Vraagstukkensessies waarbij in groepjes van 4 gewerkt wordt .
- Opdrachtjes in de cursus om zichzelf te toetsen op kennis en inzicht van de theorie.
- Laboratoriumproeven uitgevoerd per twee.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie van het labwerk. Deelname aan de labsessies is verplicht; elke niet uitgevoerde praktijkoefening wordt "0" gekwoteerd
- Verslagen.
- INT4-2.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT4-2, de permanente evaluatie blijft behouden.
|