2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Spectromedische analysetechnieken |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Van monster tot te meten oplossing |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20019 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
51 |
Totaal aantal contacturen: |
39 |
Totaal studietijd: |
92,82 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Verbeke Patrick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Spectrometrische analysemethoden zijn gebaseerd op de absorptie of de emissie van straling door te bepalen componenten.
UV-, zichtbaar en infrarood spectrometrie, fluorimetrie, nefelometrie en atomaire emissie en absorptie worden besproken en gebruikt in het laboratorium. De bepalingen gebeuren op waterstalen, voedingsproducten en geneesmiddelen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan een blokschema lezen van de verschillende soorten spectrometers 2. De student kan het verband opstellen en gebruiken tussen de gemeten parameter en de concentratie van de te bepalen component 3. De student kan de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende spectrometrische technieken inschatten 4. De student kan berekeningen uitvoeren i.v.m. concrete toepassingen met de besproken analysetechnieken 5. De student kan nauwkeurig oplossingen en verdunningen bereiden. 6. De student kent het verband tussen de meetwaarden, bekomen bij een spectrometrische analyse, en het te onderzoeken staal. Tijdens de meting evalueert hij de meetwaarden en grijpt zo nodig in. 7. De student kan de meetwaarden van een spectrometrische analyse omrekenen naar de gevraagde concentratie(s) in het staal. 8. De student kan de gegevens en de resultaten van een spectrometrische analyse verwerken in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- chemie van oplossingen
- elektromagnetische verschijnselen
- evenwichten.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- elementaire algebra, maken van grafieken, werken met logaritmen, oplossen van stelsels.
- afronding van resultaten, foutschatting, lineaire regressie.
- kennis van Word en Excel.
|
LEERINHOUDEN
|
- UV-VIS spectrofotometrie, fluorimetrie, nefelometrie, IR-spectrofotometrie, vlamfotometrie, AAS.
- Met de technieken besproken in de theoriecursus, worden in het laboratorium analyses uitgevoerd op eenvoudige monsters. De studenten leren de toestellen gebruiken en krijgen meer inzicht in de toepasbaarheid en het belang van de spectrometrische analysemethoden. Waar mogelijk worden de toestellen eerst manueel gebruikt en daarna met computersturing.
- De technieken die aan bod komen zijn: UV-VIS spectrofotometrie, fluorimetrie, nefelometrie, vlamemissie, AAS.
- De ijklijn-, standaardadditie- en interne standaard methode worden toegepast.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursusnota’s.
- Practicumnota's: proefopgaven .
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
17
|
lesuren
|
17,71
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
20,83
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
57
|
klokuren
|
59,38
|
Verdere toelichting:
- Theorie: hoorcolleges afgewisseld met oefeningen.
- Lab: de studenten werken per 2.
Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie van het labwerk.
- Verslagen.
- Korte toetsen over parate kennis en vraagstukken.
- INT4-2.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- De punten m.b.t. de labsessies blijven behouden.
- Integratieve toets INT4-2.
|
|
| |
|