ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Metabolisme en fotosynthese
  

Component behoort tot O.O.: De levende cel
Afstudeerrichting: -:-
Code: 20023
Academiejaar: 2007-2008
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 16
Totaal aantal contacturen: 13
Totaal studietijd: 29,12
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Robberecht Harry


 

KORTE OMSCHRIJVING

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    1.       Na afronding van deze cursus heeft de student een breed overzicht over de belangrijkste biochemische processen, die de basis vormen voor het leven op deze planeet.
    2.       Bovendien begrijpt de student de onderliggende principes op moleculair niveau en herkent hij de samenhang tussen de verschillende processen
    3.       Hij krijgt ook inzicht in de onderzoeksbenaderingen, die geleid hebben tot de huidige kennis van de fundamentele levensprocessen.
    4.       Door de integratie van de biochemische pathways zal de student aanvoelen hoe complex het metabolisme in elkaar zit en verweven is. Hij zal dan ook aanvoelen dat er een sturing nodig is en het toch vaak kan ontsporen (metabolische afwijkingen).
    5.       Door de verschillende cycli in het milieu zal hij in een derde jaar reeds aanbreng hebben van ecosystemen (milieuchemie).
    6.       De student zal aanvoelen dat micro-organismen een grotere variatie hebben aan metabolische wegen, wat hij verder kan gebruiken in fermentatietechnologie en micro-organismen

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    organische chemie en organische reacties
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN

    1.       Inleiding

     

    2.       Energie en de levende cel

    2.1. Energie-omzetting

    2.2. Chemische reacties

    2.3. Fotosynthese

    2.4. Oxido-reductie

    2.5. Zonne-energie

     

    3.       Centrale rol van enzymen

    3.1. Apo + co = holo

    3.2. Kenmerken

    3.3. Factoren, die de activiteit beïnvloeden

    3.4. Toepassingen

    3.5. Verteringsenzymen

     

    4.       Metabolisme van eiwitten

    4.1. Inleiding

    4.2. Aanmaak

    4.2.1. Erfelijk materiaal (pro- en eukaryoten

    4.2.2. Genetische kode

    4.2.3. De weg van gen naar eiwitten

    4.2.4. Regulatie van genexpressie

    4.2.5. Funktie van eiwitten

    4.3. Afbraak

    4.3.1. Exogeen (vertering)

    4.3.2. Fase 1 tot 4

    4.3.3. Endogeen (proteasoom, ubiquitine)

    4.4. Pathologie rond het eiwitmetabolisme

     

     

    5.       Metabolisme van de sacchariden

    5.1. Inleiding

    5.2. Aanmaak

    5.2.1. Fotosynthese

    5.2.1.1. Licht

    5.2.1.2. Fotosynthetische pigmenten (endosymbiosetheorie)

    5.2.1.3. Energie-opvang (fotosysteem 1 en 2)

    5.2.1.4. Koolstoffixatie (Calvin-cyclus)

    5.2.1.5. Ecologische aspekten (ontbossing en broeikaseffect)

    5.2.3. Koolstofcyclus in het milieu

    5.2.4. Stikstofcyclus in het milieu

    5.2.5. Zwavelcyclus in het milieu

    5.3. Afbraak (glycolyse)

    5.3.1. Aëroob (Fase 1 tot 4)

    5.3.2. Anaëroob

    5.3.3. Fermentatieproducten

    5.4. Pathologie rond saccharidenmetabolisme

     

    6.       Metabolisme van de lipiden

    6.1. Inleiding

    6.2. Aanmaak

    6.2.1. Vetzuursynthese

    6.2.2. Cholesterolvorming

    6.3. Afbraak (spiraal van Knoop als fase 2 in de vier fasen)

    6.4. Pathologie in het metabolisme van lipiden

     

    7.       Metabolisme van nucleïnezuren

    7.1. Inleiding

    7.2. Aanmaak

    7.3. Afbraak

    7.4. Enzymen en endonucleasen

    7.5. Pathologie in het metabolisme van nucleïnezuren

    7.5.1. Jicht

    7.5.2. Mutaties

     

     

    8.       Integratie van de metabolische pathways

    8.1. Groepsspecifieke fase 1 (lysis)

    8.2. Groepsspecifieke fase 2

    8.3. Centrale rol van de citroenzuurcyclus in de mitochondriën

    8.4. Oxidatieve fosforylatie of ademhalingsketen

    8.5. Regulatie van het metabolisme (operontheorie)

     

    9.       Erfelijke afwijkingen in het metabolisme

    9.1.Inleiding

    9.2. Soorten

    9.3. Gevolgen

    9.4. Aanpak (vervang- tot gentherapie)


    STUDIEMATERIAAL

    1.       cursus “ Metabolisme en fotosynthese: a crash course  ”– auteur: H. Robberecht  – Plantijnhogeschool 2007

    2.       Microbiology (laatste hoofdstukken) (wordt ook gebruikt in microbiologie)

    3.       Fermentation biotechnology (hands-out van ppt uit cursus microbiologie)


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    12

     lesuren

      40,00

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    17

     klokuren

      56,67

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    INT 4-3 (schriftelijk)
    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     03,33

    Tweede examenperiode
    INT 4-3 (schriftelijk)