|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De bedoeling is een verkenning te hebben van de microbiële wereld en zijn toepassingen. De intentie is bacteriën te kweken (tellen en identificeren). Virussen (grens leven en dood) zijn zeer belangrijk en worden via case-studie Aids behandeld.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
veilig werken
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
de levende cel
|
Andere begincompetenties
|
De vereiste competenties bezitten uit de vorige periodes.
Celopbouw en organellen kennen
Elementaire regels van de genetica kennen .
De belangrijkste biochemische en bio-organische molekulen in opbouw en eigenschappen als parate kennis meedragen.
De inhoud van de eerste component bezitten: wie en waarom worden organismen tot de microbiële wereld gerekend, met de zeer grote variaties.
|
LEERINHOUDEN
|
1. Inleiding -de microbiële wereld -verschil eukaryote en prokaryote cel 2. Bacteriologie 3. Virologie 4. Gisten en schimmels 5. Voedingsmiddelenmicrobiologie 6. Medische microbiologie 7. Industriële microbiologie 8. Microbiële practijk: -biochemische testen op micro-organismen -biochemische fingerprints -tellen van bacteriën (spreid- en gietplaat) -antibiogram en resistogram -bespreken van microbiële tests: Guthrie en Ames -contactafdruk en sedimentatieplaat -microbiël onderzoek van drinkwater (labobezoek PIH)
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus: Microbiologie- Harry Robberecht- Plantijnhogeschool 2006. Cursus Virology at a glance. Harry Robberecht - Plantijnhogeschool 2007 (transparantenbundel). Cursus "Microbiology. A laboratory manual." 7th Edition. Cappuccino and Sherman. Pearson and Cummings. 0 321 27006 1 (verplichte aanschaf omwille van kleurfiguren midden boek en handig gebruik later in werkomstandigheden).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
17
|
lesuren
|
15,60
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
18,35
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
68
|
klokuren
|
62,39
|
Verdere toelichting:
- interactieve hoorcolleges .
- practijksessies van 2u met afleessessies 2u
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie.
- mondelinge toetsing INT5-2(samen met theorie rond de practijkoefeningen microbiologie) .
- practijk theorie is dertig procent van de evaluatie practicum, 20% rond integraal verslag en 50 % wordt gegeven aan beoordeling werk in labo.
- labowerk in groepjes van 2
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
enkel mondeling examen (30 %) rond de practijkoefeningen kan hernomen worden
|