|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De component "Enzymologie" geeft enerzijds de mogelijkheid om dieper in te gaan op de werking en de toepassingen van enzymen en anderzijds geeft het de mogelijkheid om via vrij eenvoudige meetsystemen bindingsmechanismen tussen eiwitten en liganden nader toe te lichten en in de praktijk te laten uitvoeren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kent na deze lessenreeks:
- de structuur en werking van enzymen.
- enkele eenvoudige enzymatische reactiemechanismen en enkele methoden om deze te bepalen .
- de basisbeginselen van enzymkinetiek en de factoren die hierop een invloed hebben.
- enkele eenvoudige methoden om reactiesnelheden en enzymkinetische parameters te bepalen.
- de meest voortkomende inhibitietypen.
- kent de mogelijkheden, de beperkingen en de toepassingsgebieden van enzymen.
- het onderscheid tussen de verschillende immunochemische bepalingsmethoden en ziet de analogie tussen enzym-substraat- en ligand-eiwitbinding.
- de basisprincipes van ligand-bindingsstudies en de betekenis van IC50- en Kd-waarden.
- de meest gebruikte enzymen in recombinant DNA-technologie, enkele toepassingen ervan en de voorwaarden waaronder moet gewerkt worden.
De student kan na deze lessenreeks:
1. met inzicht enkele eenvoudige reactiemechanismen van enzymen uitleggen 2. enzymkinetische parameters Vmax en KM bepalen. 3. inhibitietypes herkennen en KI berekenen. 4. de invloed van pH en temperatuur op een enzymatische reactie onderzoeken. 5. onder de juiste voorwaarden gekoppelde enzymatische reacties gebruiken. 5. substraat- en enzymconcentraties bepalen. 6. de voorwaarden bepalen voor immunochemische bepalingen met een enzym als detectiemiddel, de bepalingen uitvoeren en de bindingsconstanten (of IC50-waarden) berekenen. 7. hij kan zelfstandig opzoekwerk verrichten en hierover schriftelijk en mondeling rapporteren. 8. de reactievoorwaarden bepalen (berekenen) voor het gebruik van enzymen in recombinant DNA-technologie en moleculaire biologie.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Credit voor de opleidingsonderdelen van "De levende cel" en "Microbiologie"
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Inleiding
- Structuur en werking
- Katalytisch vermogen
- Actief centrum
- Specificiteit van enzymen
- Enzymen transformeren verschillende vormen van energie
- Controle op enzymactiviteit
- Enzymkinetiek
- Eénsubstraatsreacties
- Inhibitie
- Merken met isotopen
- Pre-steady state kinetiek
- Meersubstraatsreacties
- Gekoppelde enzymreacties
- Meetmethoden
- pH-afhankelijkheid
- Temperatuurafhankelijkheid
- Toepassingen
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus "Enzymologie " – auteur: Els Van doorslaer – Plantijnhogeschool 2007. - powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op Blackboard - auteur: Els Van doorslaer – Plantijnhogeschool 2007.
- manualen en catalogen van verschillende firma’s.
- aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.
- Cursus "Bio-informatica" op Blackboard – auteur: Peter Partoens – Plantijnhogeschool 2007.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
14,29
|
practicum en oefeningen:
|
17
|
lesuren
|
20,24
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
53
|
klokuren
|
63,10
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie tijdens de labsessies en beoordeling van ingediende labverslagen .
- de schriftelijke integratieve toetsing INT5-3, tijdens de examenweek . Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel schriftelijke integratieve toetsing INT5-3 kan hernomen worden . Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
|
|