|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Industriële processen stoelen op chemische of biochemische reacties. Deze gebeuren op vergrote schaal in reactoren met sturings- en bewakingssystemen. Een biochemische reactor noemt men een fermentor, omdat hier vooral enzymatische reacties optreden. Deze onderwerpen worden kort besproken in deze cursus.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De verschillende types chemische reacties beschrijven
- Duidelijk vertellen wat een reactiesnelheid is
- Zich een idee vormen wat de parameters die belangrijk zijn bij de reactiesnelheid
- De relatie tussen de reactiesnelheid en concentrataies van de reagerende stoffen beschrijven
- Vertellen wat de orde van een reactie is
- De werking van de verschillende reactortypes beschrijven
- Omschrijven welke de belangrijkste parameters zijn, nodig om het proces te beschrijven
- Zich een idee vormen over welke reactie in welke type reactor wordt uitgevoerd
- Op een verantwoorde manier meetresultaten verwerken en weergeven (in tabelvorm en grafisch)
- Excel gebruiken voor de elementaire verwerking van meetresultaten en voor het opstellen van grafieken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
de levende cel microbiologie
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
algemene fysicochemische/chemische basiskennis
|
LEERINHOUDEN
|
Hoorcolleges:
- types reactie
- reactiesnelheid
- invloed van de concentratie op de reactiesnelheid
- Arrhenius
- factoren die het type reactor bepalen
batch, semi-batch en continu reactoren - reactoren voor heterogene en voor homogene reacties
- reactortypes
- geroerde tankreactor - buisreactor - gepakt bedreactor - fluïd bedreactor
- randapparatuur bij reactoren
- temperatuurcontrole - roerders
- procescondities
- temperatuur - concentratie - druk - verblijftijd
Lab:
- polymerisatiereactie
- biochemische reactie
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus theorie : "Reactoren"- auteur I. Gutschoven - Plantijnhogeschool 2006 eigen notities
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
3
|
lesuren
|
10,00
|
practicum en oefeningen:
|
7
|
lesuren
|
23,33
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
19
|
klokuren
|
63,33
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges, gedeeltelijk opbouwend via vraagstelling
- labossesies
- monitoraat op vraag van de student
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie tijdens de labsessies en beoordeling van ingediende labverslagen
- de schriftelijke integratieve toetsing INT5-2, tijdens de examenweek . Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- enkel schriftelijke integratieve toetsing INT5-2 kan hernomen worden .
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
|