| 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
    
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				
				
    
					| 
             Industriële processen stoelen op chemische of biochemische reacties. Deze gebeuren op vergrote schaal in reactoren met sturings- en bewakingssystemen. Een biochemische reactor noemt men een fermentor, omdat hier vooral enzymatische reacties optreden. Deze onderwerpen worden kort besproken in deze cursus. 
         | 
				
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
    
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
    
    
        
            - CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  - CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  - CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  - CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  - CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  - CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
   
         | 
    
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
    
    
        
            - CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
   
         | 
    
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
    
    
        | 
            
         | 
    
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
    
    
        
            
				- De verschillende types chemische reacties beschrijven 
 
				- Duidelijk vertellen wat een reactiesnelheid is 
 
				- Zich een idee vormen wat de parameters die belangrijk zijn bij de reactiesnelheid 
 
				- De relatie tussen de reactiesnelheid en concentrataies van de reagerende stoffen beschrijven 
 
				- Vertellen wat de orde van een reactie is 
 
				- De werking van de verschillende reactortypes beschrijven 
 
				- Omschrijven welke de belangrijkste parameters zijn, nodig om het proces te beschrijven 
 
				- Zich een idee vormen over welke reactie in welke type reactor wordt uitgevoerd 
 
				- Op een verantwoorde manier meetresultaten verwerken en weergeven (in tabelvorm en grafisch) 
 
				- Excel gebruiken voor de elementaire verwerking van meetresultaten en voor het opstellen van grafieken 
 
		 
         | 
    
    
        | 
         | 
    
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				
				
    
					
             de levende cel  microbiologie 
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				
				
    
					| 
             Geen  
         | 
				
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				
				
    
					
            algemene fysicochemische/chemische basiskennis 
         | 
				
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				
				
    
					| 
             Hoorcolleges:  
		
				- types reactie 
 
				- reactiesnelheid 
 
				- invloed van de concentratie op de reactiesnelheid 
 
				- Arrhenius 
 
				- factoren die het type reactor bepalen 
 batch, semi-batch en continu reactoren - reactoren voor heterogene en voor homogene reacties 
 
				- reactortypes 
 - geroerde tankreactor  - buisreactor  - gepakt bedreactor  -  fluïd bedreactor 
 
				- randapparatuur bij reactoren 
 - temperatuurcontrole  - roerders 
 
				- procescondities 
 - temperatuur  - concentratie  - druk  - verblijftijd  
		 
		Lab:  
		
				- polymerisatiereactie 
 
				- biochemische reactie 
 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				
				
    
					
             cursus theorie : "Reactoren"- auteur I. Gutschoven - Plantijnhogeschool 2006  eigen notities 
         | 
				
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            3 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              10,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            7 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              23,33 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            19 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              63,33 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
            
				- hoorcolleges, gedeeltelijk opbouwend via vraagstelling 
 
				- labossesies 
 
				- monitoraat op vraag van de student 
 
		  
         | 
				
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				
				
    
					
            
				- permanente evaluatie tijdens de labsessies en beoordeling van ingediende labverslagen 
 
				- de schriftelijke integratieve toetsing INT5-2, tijdens de examenweek . Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
 
		  
         | 
				
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				
				
    
					
            
				- enkel schriftelijke integratieve toetsing INT5-2 kan hernomen worden . 
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen  
		 
         |