ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Reactoren
  

Component behoort tot O.O.: Enzymologie en reactoren
Afstudeerrichting: -:-
Code: 20031
Academiejaar: 2007-2008
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 22
Totaal aantal contacturen: 11
Totaal studietijd: 28,6
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gutschoven Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING

Industriële processen stoelen op chemische of biochemische reacties. Deze gebeuren op vergrote schaal in reactoren met sturings- en bewakingssystemen. Een biochemische reactor noemt men een fermentor, omdat hier vooral enzymatische reacties optreden. Deze onderwerpen worden kort besproken in deze cursus.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De verschillende types chemische reacties beschrijven
    • Duidelijk vertellen wat een reactiesnelheid is
    • Zich een idee vormen wat de parameters die belangrijk zijn bij de reactiesnelheid
    • De relatie tussen de reactiesnelheid en concentrataies van de reagerende stoffen beschrijven
    • Vertellen wat de orde van een reactie is
    • De werking van de verschillende reactortypes beschrijven
    • Omschrijven welke de belangrijkste parameters zijn, nodig om het proces te beschrijven
    • Zich een idee vormen over welke reactie in welke type reactor wordt uitgevoerd
    • Op een verantwoorde manier meetresultaten verwerken en weergeven (in tabelvorm en grafisch)
    • Excel gebruiken voor de elementaire verwerking van meetresultaten en voor het opstellen van grafieken

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    de levende cel
    microbiologie

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Geen


    Andere begincompetenties
    algemene fysicochemische/chemische basiskennis
    LEERINHOUDEN

    Hoorcolleges:

    1. types reactie
    2. reactiesnelheid
    3. invloed van de concentratie op de reactiesnelheid
    4. Arrhenius
    5. factoren die het type reactor bepalen
      batch, semi-batch en continu reactoren - reactoren voor heterogene en voor homogene reacties
    6. reactortypes
      - geroerde tankreactor
      - buisreactor
      - gepakt bedreactor 
      -  fluïd bedreactor
    7. randapparatuur bij reactoren
      - temperatuurcontrole
      - roerders
    8. procescondities
      - temperatuur
      - concentratie
      - druk
      - verblijftijd

    Lab:

    1. polymerisatiereactie
    2. biochemische reactie

    STUDIEMATERIAAL

    cursus theorie : "Reactoren"- auteur I. Gutschoven - Plantijnhogeschool 2006
    eigen notities

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    3

     lesuren

      10,00

    practicum en oefeningen:

    7

     lesuren

      23,33

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    19

     klokuren

      63,33

    Verdere toelichting:
    • hoorcolleges, gedeeltelijk opbouwend via vraagstelling
    • labossesies
    • monitoraat op vraag van de student

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • permanente evaluatie tijdens de labsessies en beoordeling van ingediende labverslagen
    • de schriftelijke integratieve toetsing INT5-2, tijdens de examenweek . Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     03,33

    Tweede examenperiode
    • enkel schriftelijke integratieve toetsing INT5-2 kan hernomen worden .

      Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen