2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Project: het ferment en de fermentor |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20033 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:5 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
3 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Caethoven Goele Soetaert Anneleen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kent training en bewustwording van de nieuwe technologie zoals biochemische fermentatieprocessen.
- De student is vertrouwd geraakt met de handelingen en werkwijzen eigen aan fermentatie/microbiologie.
- De student is bewust van de toepassingsmogelijkheden en limitaties van de fermentatietechnologie.
- De student ontdekt de unieke problemen verbonden aan biologische systemen.
- De student kan ontwikkelen en uitvoeren van eenvoudige fermentatie experimenten.
- De student kan een eenvoudig transformatie experiment uitvoeren
- De student kan een verband leggen tussen transformatie en fermentatie
- De student kan analyseren en interpreteren van data.
- De student kan ontwikkelen van een systeem, componenten of proces dat aan de vereisten voldoet.
- De student kan functioneren in een multidisciplinair team.
- De student kan identificeren, formuleren en oplossen van praktische problemen.
- De student kan onderzoek-en opzoekingswerk uitvoeren en communiceren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
alle OO van periode 5 gevolgd hebben
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Praktijkgedeelte :
- Practicum 1 : Opstellen van een groeikurve van E.coli via directe en indirecte telling en bepaling van de generatietijd. (gespreid over 3 dagen).
- Practicum 2 : Transformatie experiment : transformatie van het Groen fluorecent proteïne. (gespreid over 3 dagen).
- Bezoek aan het fermentatielaboratorium van de Universitiet van Gent : In een eerste fase zoekt de student in groep de belangrijkste begrippen rond fermentatie op, verklaart hij/zij alle onduidelijke begrippen. Aan de hand van deze begrippen maakt de projectgroep een algemene vragenlijst. Deze vragenlijst wordt aan de realiteit getoetst met een bezoek aan het fermentatielabo van de Universiteit van Gent.
- Op het einde van het project moet de projectgroep zijn resultaten duidelijk presenteren.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Projecthandleiding met werkinstructies voor de labo-opdrachten, denkvragen over de practica, aanbevolen informatiebronnen, eventuele zelfstudiepakketten.
- Blackboard voor presentaties 'projectvoorstellingen', externe links, elektronische versie van de projecthandleiding, praktische organisatie van labosessies en de presentatie, uitwisseling van informatie waaronder verslagen van practica, vergaderingen en resultaten van de zoekopdrachten.
- Cursussen en handboeken te verkrijgen bij ROB
- Website NCBI.
- Syllabus communicatieve vaardigheden, Sylvie Vanreterghem.
- Cursus 'noteren en verslaggeving'.
- internetsearch en bib-bezoek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
78
|
klokuren
|
96,30
|
Verdere toelichting:
Groepswerk
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Groepswerk (groepsproces 25%; groepsproduct: 25%).
- Individuele bijdrage : 25%.
- Examen tijdens of vlak na de projectweek (25%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het examen kan hernomen worden de andere scores blijven behouden.
|
|
| |
|