| 
             
                
  
      | 
	        
       | 
	   
	  |    | 
	      
             
                
					
						| Component behoort tot O.O.: | 
						Organische analyse | 
					 
					
						| Afstudeerrichting: | 
						-:- | 
					 
					
						| Code: | 
						20035 | 
					 
					
						| Academiejaar: | 
						2007-2008 | 
					 
					
						| Type: | 
? | 
					 
					
						| Niveau: | 
? | 
					 
					
						| Programmajaar: | 
						2 | 
					 
					
						| Periode binnen het modeltraject: | 
						: | 
					 
					
						| Aantal studiepunten: | 
						nvt | 
					 
					
						| Wegingscoëfficient: | 
						19 | 
					 
					
						| Totaal aantal contacturen: | 
						10 | 
					 
| Totaal studietijd: | 
24,7 | 
 
					
						| Deeltijds programma: | 
						 | 
					 
						Vrijstelling of overdracht: | 
						niet mogelijk | 
					
					
						| Onderwijstaal: | 
						Nederlands | 
					 
					
						| Lector(en): | 
						Gutschoven Inge
  | 
					 
					
				  
 
            
                
                 
			
				
                        
    
        | 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
     
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				 
				
    
					
             De verschillende spectroscopische technieken die gebruikt worden in de determinatie, analyse en de zuiverheidscontrole van een (on)-bekende stof komen aan bod in het deel ‘Structuurbepaling’.
         | 
				 
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
     
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
     
    
        
            - CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  - CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  - CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  - CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
   
         | 
     
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
     
    
        
            - CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  - CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
   
         | 
     
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
     
    
        | 
            
         | 
     
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
     
    
        | 
             
				De student kan na deze lessenreeks:
		 
		
				
						
								1.
								      
						
				
				op een correcte wijze ,uitgaande van een gegeven IR-spectrum, de aanwezige functionele groepen bepalen.
		 
		
				
						
								2.
								      
						
				
				de factoren die een invloed hebben op de ligging & intensiteit van het golfgetal waargenomen in een IR-spectrum opsommen.
		 
		
				
						
								3.
								      
						
				
				uitgaande van een UV-spectrum een groot geconjugeerd systeem, een carbonylgroep, een benzeenkern herkennen.
		 
		
				
						
								4.
								      
						
				
				de invloed van delocalistie op het waargenomen UV-spectrum verklaren.
		 
		
				
						
								5.
								      
						
				
				de opsplitsingspatronen zichtbaar in een 1H-NMR spectrum verklaren
		 
		
				
						
								6.
								      
						
				
				de verschillende parameters die de ligging van de  d-waarde (van een 1H-kern) beïnvloeden op een correcte wijze toepassen op een gegeven organische molecule
		 
		
				
						
								7.
								      
						
				
				het principe/werking van massaspectrometrie en NMR weergeven
		 
		
				
						
								8.
								      
						
				
				het massaspectrum verklaren aan de hand fragmentatiepatronen 
		 
		een definite geven van de veel gebruikte spectroscopische termen 
         | 
     
    
        | 
         | 
     
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				 
				
    
					| 
             organische chemie 
		organische reacties 
		   
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				 
				
    
					
            werking van electrochemische cellen 
         | 
				 
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				 
				
    
					
            geen 
         | 
				 
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				 
				
    
					| 
             
				
						
								Inleiding tot de spectroscopische analyse van moleculen
						
				
		 
		
				
						
								a.
								      
						
				
				
						
								Infrarood spectroscopie (IR)
						
				
		 
		
				
						
								b.
								      
						
				
				
						
								Ultraviolet spectroscopie (UV) 
						
				
		 
		
				
						
								c.
								      
						
				
				
						
								
										1
								
								H-NMR 
						
				
		 
		
				
						
								d.
								      
						
				
				
						
								Massaspectroscopie (MS)
						
				
		 
		
				
						
								e.
								      
						
				
				
						
								Eenvoudige oefeningen
						
				
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				 
				
    
					| 
             
				
						
								1.
								      
						
				
				cursus “Spectroscopie en toepassingen op organische moleculen” – auteur: Inge Gutschoven - Plantijn Hogeschool 2007
		 
		
				2. 
				handboek Mc J. Murry-Organic chemistry-6the edition- ISBN 0-534-42005-2  chapter 12, chapter 13, chapter 14 vanaf 14.8, , 15.10, 17.12, 18.11, 19.16, 20.10,21.10, 24.10, 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				 
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            8 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              29,63 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                             
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                             
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            17 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              62,96 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
            een deel van de oefeningen dient zelfstandig thuis gemaakt te worden 
         | 
				 
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				 
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				 
				
    
					| 
             
				toetsing INT6-1
		 
		
				
						
								
										Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
								
						
				
		  
         | 
				 
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				 
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				 
				
    
					| 
             
				toetsing INT 6-1
		 
		
				Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
		 
         | 
				 
				
 
 
      
  | 
			 
		 
		
            
            
                  |    |     
         |