|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het opleidingsonderdeel ‘chromatografische analyse" worden de verschillende vormen van chromatografie besproken en uitgevoerd. In het laboratorium wordt veel aandacht besteed aan het belang van de verschillende meetvoorwaarden en het gebruik van externe en interne standaarden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Hij kan de werking van GC en HPLC bespreken
- Hij kan chromatografische scheidingen (DLC, GC, HPLC) uitvoeren;hij kan de mogelijkheden en beperkingen van een chromatografische bepaling inschatten
- Hij kan de gegevens uit een chromatogram omrekenen naar de gevraagde concentratie(s) in het staal. Hij kan de gegevens en de resultaten van een chromatografische analyse verwerken in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- organische chemie
- organische reacties
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
werking van elektrochemische cellen
|
Andere begincompetenties
|
- oplosbaarheid
- maken van grafieken
- afronding van resultaten, foutschatting, lineaire regressie
- kennis van Word en Excel.bepaling van de onverzadigdheidsgraad
|
LEERINHOUDEN
|
- principe en gebruik van dunnelaag chromatografie
- gaschromatografie
principe, kwaliteit van een scheiding, kwalitatieve en kwantitatieve bepalling (o.a. interne standaard methode), gebruik van de methode
- vloeistofchromatografie (HPLC)
principe, NP en RP scheidingen, gebruik van de methode
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus "Chromatografie", P. Verbeke - Plantijnhogeschool 2007-08.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
11,21
|
practicum en oefeningen:
|
23
|
lesuren
|
21,50
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
70
|
klokuren
|
65,42
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen
- Lab: de studenten werken per 2.
- Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- integratieve toets INT 6-1
- permanente evaluatie van het labwerk, verslagen, korte toetsen over parate kennis en vraagstukken
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- integratieve toets
- de punten behaald op het labwerk blijven behouden, enkel de integratieve toets INT 6-1 kan hernomzn worden.
|