|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het onderwijseenheid "Fasenleer" wordt er gestart met elementaire begrippen rond de verschillende aggregatietoestanden en de overgangsvormen van mengsels. Industriële processen stoelen op chemische of biochemische reacties. Deze gebeuren op vergrote schaal in reactoren met sturings- en bewakingssystemen. Een biochemische reactor noemt men een fermentor, omdat hier vooral enzymatische reacties optreden. Na de reactie in een chemische of biochemische reactor (vaak in batch-vorm) wordt de "downstream-processing" doorlopen. Hiervoor is inzicht in fasescheiding vereist.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
fasendiagramma’s kunnen lezen om ze te kunnen toepassen in bijvoorbeeld het beoordelen van een scheidingstechniek die berust op een fasenevenwicht
-
aan de hand van de hefboomregel kwantitatief inzicht verwerven in een fasenevenwicht om eventueel de massabalans van een scheidingstechniek op te stellen
-
elementaire kennis bezitten van kristallisatie als eenheidsbewerkingen
-
van elke eenheidsbewerking. de begrippen uit de fysica, fysico-chemie en chemie kennen die aan de grondslag liggen van de scheiding
-
van elke eenheidsbewerking. enkele typische apparaten schematisch kunnen voorstellen en hun werking kunnen uitleggen
-
elementaire massabalans kunnen opstellen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
credit voor "organische chemie", "organische reacties", "evenwichten" en "gassen en vloeistoffen"
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
fasenregel van Gibbs
-
unaire systemen
-
binaire systemen
-
vloeistof-vloeistof evenwicht
-
hefboomregel
-
vast-vloeistofevenwichten
-
volledige mengbaarheid in de vaste fase
-
gedeeltelijke mengbaarheid in de vaste fase
-
niet-mengbaarheid in de vaste fase
-
cogruent smeltpunt
-
incongruent smeltpunt
-
hydraten
-
scheiden van stoffen door kristallisatie
-
vast-gas evenwichten
-
vloeistof-damp evenwichten
-
bepaling van de dampspanning van een zuivere vloeistof
-
het ideale p,x diagram
-
het niet-ideale p,x diagram
-
het ideale T,x diagram
-
constructie van een kookdiagram
-
het niet-ideale T,x,y diagram
-
ontmenging in de vloeibare fase
-
volledige niet mengbaarheid in de vloeibare fase
-
Kristallisatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
20,41
|
practicum en oefeningen:
|
7
|
lesuren
|
14,29
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
31
|
klokuren
|
63,27
|
Verdere toelichting:
-
hoorcolleges, gedeeltelijk opbouwend via vraagstelling
-
geleide oefeningensessies en bespreking van klassikaal uitgewerkte vraagstukken
-
labsessies
-
monitoraat op vraag van de student
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
permanente evaluatie tijdens de labsessies en beoordeling van ingediende labverslagen schriftelijke integratieve toetsing INT6-2, tijdens de examenweek, bestaat voornamelijk uit vraagstukken
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
enkel schriftelijke integratieve toetsing INT6-2 voornamelijk bestaande uit vraagstukken kan hernomen worden
|