|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Warmtegeleiding, convectie en straling zijn verschillend van materiaal tot materiaal en belangrijke begrippen die veel gebruikt worden bij o.a. thermische scheidingstechnieken. In ‘warmteoverdracht’ worden, naast de gebruikte apparatuur, de begrippen op een toepassingsgerichte manier besproken. Als toepassing wordt de eenheidsbewerking verdampen besproken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan elementaire massa- en energiebalans opstellen.
- De student bezit elementaire kennis van enkele thermische (warmtetransport en verdampen) eenheidsbewerkingen
- De student kent van elke eenheidsbewerking. de begrippen uit de fysica, fysico-chemie en chemie die aan de grondslag liggen van de scheiding
- De student kan van elke eenheidsbewerking. enkele typische apparaten schematisch voorstellen en hun werking kunnen uitleggen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
credit voor "organische chemie", "organische reacties", "evenwichten" en "gassen en vloeistoffen"
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- warmteoverdracht
- warmteoverdracht door geleiding
- wet van Fourier
- warmtestroom doorheen een samengestelde vlakke wand
- warmteoverdracht door convectie
- warmteoverdarchtscoëfficiënt
- warmtedoorgangscoëfficiënt k
- warmteoverdracht bij verandering van aggregatietoestand
- warmtestroom doorheen een cylinderwand
- warmteoverdracht door straling
- algemene stralingswet
- warmtestroom tussen twee, evenwijdig opgestelde, zwarte lichamen
- warmtestroom tussen twee evenwijdige grijze oppervlaktken
- isolerende werking van een stralingsscherm
- warmtewisselaars
- temperatuurverloop in een warmtewisselaar
- gelijkstroom
- tegenstroom
- dwarsstroom
- condensors en verdampers
- constructie van een warmtewisselaar
- pijpenwarmtewisselaars
- platenwarmtewisselaars
- kenmerken van platen- en pijpenwarmtewisselaars
- ander types warmtewisselaars
- spiraalwarmtewisselaars
- luchtkoelers
- berekenen van warmtewisselaars
- warmtetransportmiddelen
- bereken van hoeveelheid stoom
- warmtehoeveelheden
- gebruik van stoomtabellen
- schattingsmethoden van fysische grootheden
- soortelijke warmte
- verdampingswarmte
- verdamping
- berekenen enkelvoudige verdamper
- opstellen van de energiebalans
- berekenen hoeveelheid stoom
- berekenen verwarmingsoppervlak
- kookpuntsverhoging
- meertrapsverdamping
- verdampingsapparatuur
- buisverdampers
- filmverdampers
- platenverdampers
- spatvangers
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus theorie : "Warmteoverdracht"- auteur M. Spanoghe - Plantijnhogeschool 2007.
- Eigen notities.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
34,29
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
22
|
klokuren
|
62,86
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges, gedeeltelijk opbouwend via vraagstelling.
- Geleide oefeningensessies en bespreking van klassikaal uitgewerkte vraagstukken.
- Monitoraat op vraag van de student.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
De schriftelijke integratieve toetsing INT6-2, tijdens de examenweek, bestaat voornamelijk uit vraagstukken.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijke integratieve toetsing INT6-2 voornamelijk bestaande uit vraagstukken .
|