|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20041 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:6 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
34 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
‘Aromaten’ zijn belangrijke componenten van de organische chemie en analyse. Daarom worden, aromatische reacties, hun eigenschappen en hun gevaren besproken. Detectie, scheiding, recyclage en zuivering komen aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Hij/zij kan de moleculair orbitaal theorie toepassen op alifaten & aromaten.
- Hij/zij kan met behulp van de moleculair orbitaaltheorie het begrip aromaticiteit verklaren.
- Hij/zij kan het belang van delocalisatie inschatten voor de aromatische eigenschappen.
- Hij/zij kan de elektronendichtheid op een aromaat bespreken en aan de hand daarvan de
- Hij/zij kan de reactiemechanismen van de verschillende soorten aromatische substitutiereacties (electrofiel, nucleofiel, benzyn, via diazonium) opschrijven.
- Hij/zij kent de belangrijkste reagentia voor een aromatische substitutie.
- Hij/zij kan de invloed van substituenten op de reactiviteit van een aromaat kunnen verklaren.
- Hij/zij kan een synthesepad uitwerken voor aromatische moleculen
- Hij/zij kan de reactiviteit van de belangrijkste heterocyclische aromaten verklaren.
- Hij/zij is in staat het eindproduct op te schrijven van een reactie indien de reagentia en het substraat gegeven zijn.
- Hij/zij kan uitgaande van de naam van een aromatische molecule de correcte structuur opschrijven, hierbij kunnen zowel alifatische als aromatische termen voorkomen.
- Hij/zij kan op een veilige manier omgaan met aromaten.
- Hij/zij kan een aromatische synthese op een correcte wijze uitvoeren.
- Hij/zij kan samenwerken en rekening houden met collega's tijdens het uitvoeren van de labexperimenten.
- Hij/zij kan op een technisch-wetenschappelijke wijze zelfstandig een organische synthese van aromaten uitvoeren.
- Hij/zij kan het eindproduct van zijn synthese isoleren en zuiveren.
- Hij/zij kan op een kritische wijze de uitgevoerde experimenten en de daarbij behorende resultaten beoordelen.
- Hij/zij kan op overzichtelijke en volledige wijze rapporteren.
- Hij/zij kan gebruik maken van de verschillende technieken (destillatie, herkristallisatie,kooktemperatuur, smelttemperatuur, Infrarood, Gaschromatografie, Dunnelaagchromatografie, brekingsindex) die gebruikt worden als identificatie- en analysemethode.
- Hij/zij kan op een veilige milieubewuste wijze het afval verwijderen.
- Hij/zij kan aan de hand van boeken in de bibliotheek of via het internet een synthese of een zuiverheidscontrole opzoeken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
organische chemie
organische reacties
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
werking van electrochemische cellen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- De verschillende soorten gelokaliseerde en gedelokaliseerde bindingen.
- Resonatie en aromaticiteit
- De aromatische electrofiele substituties
- De aromatische nucleofiele substituties.
- Heteroaromaten
- Oefeningen op reacties van aromaten.
- Syntheseoefeningen van aromaten
- De veiligheidsaspecten betreffende het organische labo.
- De basishandelingen vereist in een organisch laboratorium : omgaan met verschillende synthese-opstellingen verschillende destillatietypes, omkristallisatie, bepaling fysicochemische constanten, interpretatie van eenvoudige infrarood, nucleaire magnetische spectroscopie en massaspectra, rendementsberekeningen, veiligheidsvoorwaarden en milieurichtlijnen bij werken met organische producten in verband met afvalsortering en verwerking.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus "Aromaten en oefeningen"-auteur: I.Gutschoven- Plantijnhogeschool 2007
- “Organic chemistry 6th edition” – John McMurry - Brooks Cole - 2005 (ISBN0534409482)
- Praktijk cursus "Aromaten"- auteur: I. Gutschoven - Plantijnhogeschool 2007
- Blackboard/Internet
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
13,89
|
practicum en oefeningen:
|
15
|
lesuren
|
13,89
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
74
|
klokuren
|
68,52
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege afgewisseld met oefeningen
- Praktijk: uitvoering van de labexperimenten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie van de labopdrachten
- evaluatie van de verslagen
- Labschrift
- Inzicht in de uitgevoerde experimenten & praktische vaardigheden
- INT 6-3
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- De punten behaald op de permanente evaluatie tijdens de lesweken worden overgedragen naar de tweede examenperiode.
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
|
|
| |
|