|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens het project determineren de studenten een aantal polymeerstalen die hen aangeboden worden. Ze krijgen de opdracht twee polymeerstalen met duidelijk verschillende eigenschappen te synthetiseren. Vervolgens proberen ze allerhande eenvoudige mechanische en fysische eigenschappen te bepalen op hun stalen (viscositeitsmetingen, molecuulmassabepalingen, dichtheid, hardheid...). Tenslotte proberen ze hun stalen te zuiveren Op een recyclagepark moeten ze informatie halen over de recyclage van het polymeer.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student is in staat om nuttige en wetenschappelijk correcte informatie zoeken in de bibliotheek en op internet. 2. De student kan aan de hand van een schema via eenvoudige proefjes een polymeer herkennen. 3. De student kan een polymeer met verschillende eigenschappen synthetiseren. 4. De student kent de belangrijkste toepassingsgebieden van dat polymeer 5. De student kan een polymeer zuiveren en karakteriseren. 6. De student kan eenvoudige materiaaleigenschappen bepalen van polymeren. 7. De student kan molecuulmassa's van polymeerstalenbepalen . 8. De student kan mondeling en schriftelijk rapporteren over een wetenschappelijke opdracht.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
alle opleidingsonderdelen en labo's van periode 6
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Herkennen van polymeren .
- Synthese van polystyreen met verschillende eigenschappen.
- Bepalen van de gemiddelde molecuulmassa en de molecuulmassaverdeling via gelpermeatiechromatografie (GPC).
- Bepalen van de viscositeitsgemiddelde molecuulmassa met een uitstroomviscosimeter.
- Recycleerbaarheid van een polymeer.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- internet
- bibliotheek
- 'Kunststof- en polymeerchemie'-Dr. R. van der Laan (ISBN 90 77423 05 3) - 2005.
- 'Polymeren van keten tot kunststof'-A.K. van der Vegt; L.E. Govaert (ISBN 90-71301-48-6) - 2005.
- cursus ‘Materialenleer’- auteur: Ingrid Van den Bossche-Plantijnhogeschool 2007.
- labmateriaal in lab organische en fysica
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
02,44
|
practicum en oefeningen:
|
40
|
lesuren
|
48,78
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
lesuren
|
24,39
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
19,51
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege : voorstelling van het project (aan het begin van de projectweken).
- Zelfstandig werk : analyses uitgevoerd in de labs op school.
- Bezoek aan bedrijf voor GPC-meting.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Individuele schriftelijke toets INT 6-4.
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
- Groepsproces.
- Groepsproduct (verslag + presentatie).
- Individuele bijdrage in de groep (bijdragen van de verschillende delen staan beschreven in de "CGO-trotter").
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Individuele schriftelijke toets INT 6-4
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
Enkel de individuele schriftelijke toets kan hernomen worden, de andere scores blijven behouden.
|