| 
             
                
  
      | 
	        
       | 
	   
	  |    | 
	      
             
                
					
						| Component behoort tot O.O.: | 
						Genexpressie, functie en werking | 
					 
					
						| Afstudeerrichting: | 
						-:- | 
					 
					
						| Code: | 
						30028 | 
					 
					
						| Academiejaar: | 
						2007-2008 | 
					 
					
						| Type: | 
? | 
					 
					
						| Niveau: | 
? | 
					 
					
						| Programmajaar: | 
						3 | 
					 
					
						| Periode binnen het modeltraject: | 
						: | 
					 
					
						| Aantal studiepunten: | 
						nvt | 
					 
					
						| Wegingscoëfficient: | 
						44 | 
					 
					
						| Totaal aantal contacturen: | 
						24 | 
					 
| Totaal studietijd: | 
80,08 | 
 
					
						| Deeltijds programma: | 
						 | 
					 
						Vrijstelling of overdracht: | 
						niet mogelijk | 
					
					
						| Onderwijstaal: | 
						Nederlands | 
					 
					
						| Lector(en): | 
						Robberecht Harry
  | 
					 
					
				  
 
            
                
                 
			
				
                        
    
        | 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
     
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				 
				
    
					| 
            
         | 
				 
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
     
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
     
    
        
            - CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  - CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  - CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  - CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  - CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  - CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  - CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
  - CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  - CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  - CH110 Hij / zij kan rapporteren.
   
         | 
     
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
     
    
        
            - CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  - CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
  - CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
   
         | 
     
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
     
    
        
            - CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  - CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
  - CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
  - CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
   
         | 
     
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
     
    
        
            
				- De gentechniek start met de weg van gen naar eiwit. 
 
				- Inzicht in de weg van gen naar eiwit  
 
				- De moleculaire diagnostiek (die het resultaat is van het inzicht in genexpressie ) moet de student toelaten de verschillende deelgebieden hiervan te onderscheiden  
 
				- De belangrijkste genwijzigingen en hun gevolgen  
 
				- Genmanipulatietechnieken met sterke nadruk op amplificatie 
 
				- Gendiagnose 
 
		 
         | 
     
    
        | 
         | 
     
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				 
				
    
					
            
				- microbiologie 
 
				- de levende cel
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				 
				
    
					
             
         | 
				 
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				 
				
    
					
             
         | 
				 
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				 
				
    
					
            
				- erfelijk materiaal 
 
				- wijzigingen in genetische informatie 
 
				- genamplificatietechnieken (kwalitatief en kwantitatief) 
 
				- gendiagnostiek in 
 
		 
		 -microbiële infecties   -erfelijke afwijkingen  -kanker en immuunpathologische beelden  -forensic research  -land- en tuinbouw 
         | 
				 
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				 
				
    
					
            
				- eigen nieuw geschreven boek: “Genen opgespoord: de deze of diegenen?” 
 
				- PCR-boek Kluwer Editorial (zie deelfiche immunologie) 
 
				- Molecular Genetics at a glance (0 632 06372 6) (verplichte lectuur, gezien het zeer didactisch karakter met 1  item per twee pagina's en de zeer vele figuren)  
 
		 
		
  
         | 
				 
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				 
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            23 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              28,75 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            56 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              70,00 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
               
- Als zelfstudie wordt gevraagd voorbereidend een aantal pagina’s te lezen in het engeltalig boek 
 - In “Genen opgespoord” zitten een tiental gepubliceerde artikels uit BVLT. Deze zijn zelfstandig leesbaar en dit wordt als zelfstudie opgedragen te bekijken. 
 - Een nieuw BVLT-artikel: "genen en gedrag" wordt gelezen en iedereen moet hier feedback over geven. Dit is vrij uitgebreid en omvat een aantal discussiepunten. 
 
  
         | 
				 
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				 
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				 
				
    
					
            toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode 
 - het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte. 
 - het mondelinge gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden. 
 - op het mondeling als het schriftelijke examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student. 
  
 
  
         | 
				 
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				 
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				 
				
    
					| 
            Idem
         | 
				 
				
 
 
      
  | 
			 
		 
		
            
            
                  |    |     
         |