|
|
Component behoort tot O.O.: |
Onderzoekstechnieken |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30031 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
9 |
Totaal aantal contacturen: |
6 |
Totaal studietijd: |
21,06 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Caethoven Goele Pittois Karen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus celkweek geeft een inleiding tot het kweken van plantaardige en dierlijke cellen in vitro. Men krijgt een overzicht van de verschillende soorten culturen en hoe men deze culturen moet onderhouden. De verschillende toestellen en vereiste materialen worden besproken. De verschillende soorten contaminaties van culturen komen en bod en hoe men deze kan vermijden en/of verwijderen . Verder worden een aantal mogelijke toepassingen van celkweek als techniek in andere onderzoeksdomeinen aangehaald en kort beschreven .
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
- CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kent na deze lessenreeks:
1.
De verschillende soorten celculturen en de methoden om celculturen op te starten en te onderhouden.
2.
De materialen en toestellen nodig om cellen in kweek te houden en de basisprincipes van de werking.
3.
De methode om cellen te tellen en het percentage levende cellen in een cultuur te bepalen.
4.
De manier waarop cellen worden gestockeerd en bewaard.
5.
De verschillende soorten contaminaties in celculturen en de manieren om deze te detecteren, te voorkomen en te verwijderen.
6.
Toepassingen van celcultuur in verschillende onderzoeksdomeinen.
De student kan na deze lessenreeks:
1.
Celtypes herkennen in een cultuur
2.
Verschillende soorten contaminatie in een celcultuur herkennen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- jaarcluster statistiek en POP
- de levende cel
- industriele scheidingstechnieken
- organische analyse
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
Hoe brengt men cellen in cultuur?
-
Soorten cellen
-
Controle van de groeiende cellen en onderhoud van culturen
-
Werkomgeving en vereiste toestellen en materialen
-
Bewaring en stockage van cellen
-
Contaminaties: soorten en hoe deze te vermijden
-
Toepassingen van celkweek als techniek in verschillende onderzoeksdomeinen
|
STUDIEMATERIAAL
|
1.
cursus “Cel-en weefselkweek“ – auteur: Karen Pittois – Plantijnhogeschool 2007
2.
Powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op Blackboard - auteur: Karen Pittois – Plantijnhogeschool 2007
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
5
|
lesuren
|
22,73
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
72,73
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode
a.
het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
b.
het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
c.
op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
|
|
| |
|