|
|
Component behoort tot O.O.: |
Biotechnologie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30035 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
56 |
Totaal aantal contacturen: |
23 |
Totaal studietijd: |
58,24 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Robberecht Harry
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en voedsel. Steeds wordt de logica gerespecteerd: wat is dit, de functie, de eigenschappen, de verontreiniging, de sanering en de kwaliteit.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
- CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
- CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Het besef dat het milieu een belangrijk biotoop is, die bewaard moet blijven
- Het gaat niet om lucht, water en bodem, maar één geheel. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
- Elke box start met het medium, de eigenschappen, de verontreiniging, de analyse en de sanering hiervan.
- Men heeft een extern milieu, maar ook het intern (voedsel) is belangrijk. Aan de hand hiervan worden een aantal toxicologische begrippen meegegeven.
- Milieuwetgeving is constant in beweging, daarom worden enkel basisprincipes meegegeven (algemene en sectoriële lozingsnormen).
- Voor deze richting wordt aandacht besteed aan de analysetechnieken, die gebruikt worden bij de analyse van pollutie van water, lucht en bodem.
- Nieuwe trends in bemonstering en analyse van de verschillende media worden belicht. Voor gekoppelde technieken krijgen een stevige aandacht.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Microbiologie
- de levende cel
- aromaten
- toegepaste fasenleer
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Water: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
- Lucht: samenstelling, funktie, verontreiniging, bemonstering en analyse, sanering en kwaliteit.
- Bodem: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
- Geur- en geluidshinder.
- Voedselverontreiniging: additieven en contaminanten (zware metalen, pesticiden endioxines/pcb’s).
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen nota’s (water en lucht, bodem met stuk Open Universiteit Antwerpen: Toxicologie).
ppt: een slecht genomen staal is een monster.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
36,67
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
37
|
klokuren
|
61,67
|
Verdere toelichting:
Hoorsessies van twee uur.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Int 7-3 (schriftelijk examen)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Int 7-3 (schriftelijk examen)
|
|
| |
|