| 
             
                
  
      | 
	        
       | 
	   
	  |    | 
	      
             
                
					
						| Component behoort tot O.O.: | 
						Biotechnologie | 
					 
					
						| Afstudeerrichting: | 
						-:- | 
					 
					
						| Code: | 
						30035 | 
					 
					
						| Academiejaar: | 
						2007-2008 | 
					 
					
						| Type: | 
? | 
					 
					
						| Niveau: | 
? | 
					 
					
						| Programmajaar: | 
						3 | 
					 
					
						| Periode binnen het modeltraject: | 
						: | 
					 
					
						| Aantal studiepunten: | 
						nvt | 
					 
					
						| Wegingscoëfficient: | 
						56 | 
					 
					
						| Totaal aantal contacturen: | 
						23 | 
					 
| Totaal studietijd: | 
58,24 | 
 
					
						| Deeltijds programma: | 
						 | 
					 
						Vrijstelling of overdracht: | 
						niet mogelijk | 
					
					
						| Onderwijstaal: | 
						Nederlands | 
					 
					
						| Lector(en): | 
						Robberecht Harry
  | 
					 
					
				  
 
            
                
                 
			
				
                        
    
        | 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
     
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				 
				
    
					
             Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en voedsel.  Steeds wordt de logica gerespecteerd: wat is dit, de functie, de eigenschappen, de verontreiniging, de sanering en de kwaliteit.
         | 
				 
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
     
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
     
    
        
            - CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  - CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  - CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  - CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  - CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  - CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  - CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  - CH110 Hij / zij kan rapporteren.
   
         | 
     
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
     
    
        
            - CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  - CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
   
         | 
     
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
     
    
        
            - CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
  - CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
  - CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
   
         | 
     
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
     
    
        
            
				- Het besef dat het milieu een belangrijk biotoop is, die bewaard moet blijven 
 
				- Het gaat niet om lucht, water en bodem, maar één geheel. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle. 
 
				- Elke box start met het medium, de eigenschappen, de verontreiniging, de analyse en de sanering hiervan. 
 
				- Men heeft een extern milieu, maar ook het intern (voedsel) is belangrijk. Aan de hand hiervan worden een aantal toxicologische begrippen meegegeven. 
 
				- Milieuwetgeving is constant in beweging, daarom worden enkel basisprincipes meegegeven (algemene en sectoriële lozingsnormen). 
 
				- Voor deze richting wordt aandacht besteed aan de analysetechnieken, die gebruikt worden bij de analyse van pollutie van water, lucht en bodem. 
 
				- Nieuwe trends in bemonstering en analyse van de verschillende media worden belicht. Voor gekoppelde technieken krijgen een stevige aandacht. 
  
		 
         | 
     
    
        | 
         | 
     
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				 
				
    
					
            
				- Microbiologie 
 
				- de levende cel
 
				- aromaten
 
				- toegepaste fasenleer
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				 
				
    
					
             
         | 
				 
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				 
				
    
					
             
         | 
				 
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				 
				
    
					
            
				- Water: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit. 
 
				- Lucht: samenstelling, funktie, verontreiniging, bemonstering en analyse, sanering en kwaliteit. 
 
				- Bodem: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit. 
 
				- Geur- en geluidshinder. 
 
				- Voedselverontreiniging: additieven en contaminanten (zware metalen, pesticiden endioxines/pcb’s). 
 
		 
		   
         | 
				 
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				 
				
    
					| 
             Eigen nota’s (water en lucht, bodem met stuk Open Universiteit  Antwerpen: Toxicologie). 
		ppt: een slecht genomen staal is een monster.
   
         | 
				 
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				 
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            22 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              36,67 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            37 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              61,67 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
            Hoorsessies van twee uur.
   
         | 
				 
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				 
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				 
				
    
					
            Int 7-3 (schriftelijk examen)
  
         | 
				 
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				 
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				 
				
    
					| 
             Int 7-3 (schriftelijk examen)
  
		  
         | 
				 
				
 
 
      
  | 
			 
		 
		
            
            
                  |    |     
         |