| 
             
                
  
      
	        
			          3 Chemie - 3CLT - Onderdelen - Instrumentele analyse | 
					  | 
					  
	         
       | 
	   
	  |    | 
	      
             
                
					
						| O.O. heeft componenten: | 
						Neen | 
					 
					
						| Afstudeerrichting: | 
						-:- | 
					 
					
						| Code: | 
						30057 | 
					 
					
						| Academiejaar: | 
						2007-2008 | 
					 
					
						| Type: | 
kern | 
					 
					
						| Niveau: | 
uitdiepend | 
					 
					
						| Programmajaar: | 
						3 | 
					 
					
						| Periode binnen het modeltraject: | 
						P:7 | 
					 
					
						| Aantal studiepunten: | 
						8 | 
					 
					
						| Wegingscoëfficient: | 
						8 | 
					 
					
						| Totaal aantal contacturen: | 
						57 | 
					 
| Totaal studietijd: | 
208 | 
 
					
						| Deeltijds programma: | 
						 | 
					 
					
						| Examencontract: | 
						mogelijk | 
					 
					
						| Deliberatie: | 
						mogelijk | 
					 
					
						| Vrijstelling of overdracht: | 
						mogelijk | 
					 
					
						| Onderwijstaal: | 
						Nederlands | 
					 
					
						| Lector(en): | 
						Verbeke Patrick
  | 
					 
					
				  
 
            
                
                 
			
				
                        
    
        | 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
     
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				 
				
    
					
             Het opleidingonderdeel "Instrumentele analyse" zorgt ervoor dat de studenten vertrouwd zijn met alle analysetechnieken die veelvuldig in routine- en onderzoekslaboratoria worden gebruikt. Atomaire absorptie en emissie worden verder uitgediept dan volgen FTIR en XRF. De waterbepaling volgens Karl-Fischer en verschillende bepalingen uit de milieusector komen aan bod. Inzake chromatografie wordt, naast de uitbreiding van GC en HPLC, ruime aandacht besteed aan gekoppelde technieken en aan gelpermeatie- en ionenchromatografie.
         | 
				 
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
     
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
     
    
        
            - CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  - CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  - CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
   
         | 
     
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
     
    
        
            - CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
   
         | 
     
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
     
    
        
            - CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  - CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  - CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
  - CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
   
         | 
     
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
     
    
        
            
				- De student kent het principe van alle analysemethoden die in een bedrijfslabo courant worden gebruikt.      
 
				- Hij kan de werking van de besproken apparatuur uitleggen en de toepasbaarheid ervan evalueren. 
 
				- Hij is in staat berekeningen te maken i.v.m. concrete toepassingen. 
 
		 
         | 
     
    
        | 
         | 
     
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				 
				
    
					
            
				- van monster tot te meten oplossing 
 
				- werking van elektrochemische cellen 
 
				- organische analyse. 
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				 
				
    
					
             
         | 
				 
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				 
				
    
					
             
         | 
				 
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				 
				
    
					
            
				- De belangrijkste analysemethoden behandeld in het tweede jaar worden uitgediept. Daarnaast worden een aantal bijkomende technieken bestudeerd. 
 
				- Spectrometrie: oven-AAS, plasma-emissie, FTIR, XRF. 
 
				- Elektrochemie: polarografie, coulometrie, polarisatietitraties, Karl-Fischer titratie, AOX - POX - TOX. 
 
				- Capillaire gaschromatografie, GC-MS. Ionenchromatografie, gelpermeatiechromatografie, LC-MS. 
 
				- Capillaire elektroforese. 
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				 
				
    
					
            Cursusnota's 
         | 
				 
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				 
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            53 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              25,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            155 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              73,11 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
            Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen. 
         | 
				 
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				 
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				 
				
    
					
            
				- Korte toetsen tijdens de lesweken over afgewerkte hoofdstukken. 
 
				- INT 7-1 
 
		  
         | 
				 
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				 
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				 
				
    
					| 
            
         | 
				 
				
 
 
      
  | 
			 
		 
		
            
            
                  |    |     
         |