|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30058 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
27 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
- CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
- CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan na deze lessenreeks:
1.
het mechanisme van de synthetisch belangrijke organische reacties uitschrijven, in het bijzonder van:
a.
Additie, sustitutie en eliminatie reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie
b.
Carbonyl
a
- substitutiereacties
c.
Carbonyl condensatiereacties
d.
Oxidatie/reductie reacties
e.
Aromatische reacties
2.
het eindproduct opschrijven indien de reagentia en het substraat gegeven worden waarbij de bovenstaande reacties worden toegepast
3.
een opsomming maken van de soorten omleggingsreacties en hun typische mechanisme uitschrijven
4.
de verschillende pericyclische reacties onderscheiden
5.
aan de hand van de Woodward-hofmann regels de pericyclische reacties verklaren
6.
via retrosynthese een eenvoudige syntheseweg opschrijven vertrekkende van een naam van een molecule voor:
a.
een alifatisch eindproduct
b.
een aromatisch eindproduct
7.
Schutfuncties correct kunnen toepassen tijdens een synthese
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
werking van electrochemische cellen
aromaten
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
1.
Herhaling organische naamgeving
2.
Synthetisch belangrijke organische reacties:
a.
Carbonyl
a
- substitutiereacties
b.
Carbonyl condensatiereacties
c.
Additie, sustitutie en eliminatie reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie
d.
Oxidatie/reductie reacties
e.
Aromatische reacties
3.
Retrosyntheseoefeningen van alifaten en aromaten
4.
Omleggingen en pericyclische reacties
|
STUDIEMATERIAAL
|
1.
Cursus “Organische synthese“ – auteur: I. Gutschoven – Plantijnhogeschool 2007 2. Handboek Mc J. Murry-Organic chemistry-6the edition- ISBN 0-534-42005-2 , chapter 22, chapter 23, chapter 30
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
23
|
lesuren
|
21,30
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
81
|
klokuren
|
75,00
|
Verdere toelichting:
- Het hoofdstuk omleggingen is zelfstudiepakket
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
1.
toetsing INT7-3 “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
2.
toets organische naamgeving en omleggingen in de loop van de lesweken (20% punten)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
1.
toetsing INT7-3 “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
2. de
toets organische naamgeving en omleggingen (20% punten)
|
|
| |
|