| 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
    
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				
				
    
					| 
            
         | 
				
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
    
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
    
    
        
            - CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  - CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  - CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  - CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
   
         | 
    
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
    
    
        
            - CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
   
         | 
    
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
    
    
        
            - CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  - CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
  - CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
   
         | 
    
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
    
    
        | 
             De student kan bij storingen in een productiebedrijf een diagnose stellen. Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics:  
		
				- Transport van vloeistoffen 
 - weerstand van leidingen  - verdringerpompen  - centrifugaalpompen  - pompkaraktersitiek 
 
				- De meet-en regelkring 
 
				- Gedrag van een proces (Procesparameters) 
 
				- Tweestandenregeling en PID regelactie 
 
				- Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren 
 
				- Het geautomatiseerde proces. 
 
				- Diagnosetraining 
 - niveau  - verwarming  - bedrijf 
 
				- Gekoppelde regelkringen 
 - Cascade  - Verhoudingsregelingen  - Splitrange 
 
				- De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf 
 
		 
         | 
    
    
        | 
         | 
    
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				
				
    
					
            Geen 
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				
				
    
					| 
             Geen  
         | 
				
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				
				
    
					
            Voorkennis van fysica en fysiochemie. 
         | 
				
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				
				
    
					
            
				- Transport van vloeistoffen 
 - weerstand van leidingen  - verdringerpompen  - centrifugaalpompen  - pompkaraktersitiek 
 
				- De meet-en regelkring 
 
				- Gedrag van een proces (Procesparameters) 
 
				- Tweestandenregeling en PID regelactie 
 
				- Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren 
 
				- Het geautomatiseerde proces. 
 
				- Diagnosetraining 
 - niveau  - verwarming  - bedrijf 
 
				- Gekoppelde regelkringen 
 - Cascade  - Verhoudingsregelingen  - Splitrange 
 
				- Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf 
 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				
				
    
					
            
				- labo opstellingen 
 
				- powerpoint files 
 
				- documentatie van fabrikanten 
 
				- demomateriaal 
 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            32 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              34,78 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            58 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              63,04 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
            Cursustekst en eigen nota's. 
         | 
				
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				
				
    
					
            
				- Theoretisch deel: Mondeling eindexamen met externe jury 
 
				- Labproeven worden schriftelijk en mondeling geëvalueerd 
 
		  
         | 
				
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				
				
    
					
            
				- enkel het theoretisch gedeelte wordt via een schriftelijkexamen hernomen, de scores van de labproeven blijven behouden 
 
		 
         |