|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Omdat de afgestudeerde “procesoperator” een grote kans heeft dat hij tewerkgesteld wordt in de petrochemische nijverheid, is het logisch dat, in de cursus “Raffinage”, een ruim overzicht wordt gegeven van de werking en processen van een raffinaderij.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
- CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan na deze lessenreeks:
- zich een beeld vormen van het geheel van de processen in een raffinaderij
- de voornaamste processen benoemen en beschrijven die in een raffinaderij gebruikt worden om de eigenschappen van de producten af te stemmen op de vraag
- zich een idee vormen over de gebruik/aanmaak van stoom als energiedrager in een raffinaderijde verschillende krakingsprocessen beschrijven en weten waarom ze als dusdanig uitgevoerd worden
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
credit voor "materialen en hun eigenschappen" en "aromaten"
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Er wordt een overzicht gegeven van het geheel van de processen in een raffinaderij. Hierbij wordt er gekeken hoe de afzonderlijke processen in het geheel gelinkt zijn.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus “Raffinage” – auteur: Mark Spanoghe – Plantijnhogeschool 2007
- PowerPoint presentaties
- eigen nota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
26,67
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
22
|
klokuren
|
73,33
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
toetsing :INT7-4 “Toegepaste industriële chemie” met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen
- specifiek voor het onderdeel “Raffinage” moet de student een verslag maken over een onderwerp dat gelinkt is aan het raffinageproces (39% van de totaalscore van INT7-4)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
het verslag kan geoptimaliseerd worden of een nieuw verslag kan gemaakt worden
|