|
|
Component behoort tot O.O.: |
Toegepaste industriële chemie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30083 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
46 |
Totaal aantal contacturen: |
12 |
Totaal studietijd: |
35,88 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Bossche Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De opgedane kennis over corrosie wordt verder uitgebreid. Tevens worden de eigenschappen en de teoepassingen van de meest gebruikte ferro- en non-ferrometalen uit de chemische en petrochemische industrie besproken
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan na deze lessenreeks
-
plaatsen detecteren waar er corrosieproblemen kunnen optreden
-
maatregelingen begrijpen en eventueel zelf voorstellen geven om deze problemen te vermijden
-
aan de hand van de uitgedeelde brochures ‘beschermen door deklagen’ vragen hierover beantwoorden
-
bij de verschillende temperaturen en %C de optredende staalstructuren en hun gevolgen op de eigenschappen uit het Fe-C-diagram halen
-
de meest gebruikte staalcodes interpreteren (DIN, EURONORM, SAE, ASTM, AISI)
-
de verschillende delen van ‘Baeten’s chart’ verklaren de plaatsing van de verschillende nikkellegeringen op het diagram verklaren
-
het Bishop-Stern diagram gebruiken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
'toegepaste fasenleer', 'materialen en hun eigenschappen' en 'aromaten'
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen.
|
Andere begincompetenties
|
Geen.
|
LEERINHOUDEN
|
- Bespreking van de verschillende corrosievormen
algemene,galvanische, interkristallijne, selectieve, put-, spleet-, erosie-, spanningscorrosie a. verschijnsel b. mechanismen c. industriële voorbeelden d. hoe ieder specifiek vermijden
- Ferro-metalen :
het Fe-C diagram, gelegeerd staal, invloed van de legeringselementen op de structuur en op het Fe-C diagram , naamgeving van staalsoorten, roestvaste , warmvaste en hittebestendige staalsoorten·
- Het gebruik van non ferro-metalen in de chemische en petrochemische industrie
|
STUDIEMATERIAAL
|
1.
cursus “Materialenleer- 3PT“ – auteur: Ingrid Van den Bossche – Plantijnhogeschool 2007
2.
powerpoints en allerhande weblinks ter beschikking via Blackboardcursus
3.
brochures o.a.“Beschermen van metalen door deklagen" van SBC
4. Handboek
constructiematerialen, corrosie & corrosiebescherming; hoofdred. prof. dr. ir. W. Bogaerts; ISBN B 90 5062 031 0, 2000
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
26,32
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
26
|
klokuren
|
68,42
|
Verdere toelichting:
- Hoor- en werkcolleges
Tijdens de hoorcolleges wordt gewerkt met computerprojector, de leerstof wordt geïllustreerd met meegebrachte voorbeelden of via filmbeelden
- Daar waar mogelijk verwerkt de student zelf de leerstof via opdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
toetsing :INT7-4 met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- 2de examenperiode idem als eerste
|
|
| |
|