ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Materialenleer
  

Component behoort tot O.O.: Toegepaste industriële chemie
Afstudeerrichting: -:-
Code: 30083
Academiejaar: 2007-2008
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 46
Totaal aantal contacturen: 12
Totaal studietijd: 35,88
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van den Bossche Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

De opgedane kennis over corrosie wordt verder uitgebreid. Tevens worden de eigenschappen en de teoepassingen van de meest gebruikte ferro- en non-ferrometalen uit de chemische en petrochemische industrie besproken

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  • CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
Beroepsspecifieke competenties
  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
  • CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student kan na deze lessenreeks

  1. plaatsen detecteren waar er corrosieproblemen kunnen optreden
  2. maatregelingen begrijpen en eventueel zelf voorstellen geven om deze problemen te vermijden
  3. aan de hand van de uitgedeelde brochures ‘beschermen door deklagen’ vragen hierover beantwoorden
  4. bij de verschillende temperaturen en %C de optredende staalstructuren en hun gevolgen op de eigenschappen uit het Fe-C-diagram halen
  5. de meest gebruikte staalcodes interpreteren (DIN, EURONORM, SAE, ASTM, AISI)
  6. de verschillende delen van ‘Baeten’s chart’ verklaren
    de plaatsing van de verschillende nikkellegeringen op het diagram verklaren
  7. het Bishop-Stern diagram gebruiken

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

'toegepaste fasenleer', 'materialen en hun eigenschappen' en 'aromaten'


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen.
Andere begincompetenties

Geen.


LEERINHOUDEN
  1. Bespreking van de verschillende corrosievormen
    algemene,galvanische, interkristallijne, selectieve, put-, spleet-, erosie-, spanningscorrosie
    a.      verschijnsel
    b.      mechanismen
    c.      industriële voorbeelden
    d.      hoe ieder specifiek vermijden 
  2. Ferro-metalen :
    het Fe-C diagram, gelegeerd staal, invloed van de legeringselementen op de structuur en op het Fe-C diagram , naamgeving van staalsoorten, roestvaste , warmvaste en hittebestendige staalsoorten·
  3. Het gebruik van non ferro-metalen in de chemische en petrochemische industrie  

STUDIEMATERIAAL

1.       cursus “Materialenleer- 3PT“ – auteur: Ingrid Van den Bossche  – Plantijnhogeschool 2007

2.       powerpoints en allerhande weblinks ter beschikking via Blackboardcursus

3.       brochures  o.a.“Beschermen van metalen door deklagen" van SBC

4.  Handboek constructiematerialen, corrosie & corrosiebescherming; hoofdred. prof. dr. ir. W. Bogaerts; ISBN B 90 5062 031 0, 2000


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

10

 lesuren

  26,32

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

26

 klokuren

  68,42

Verdere toelichting:
  • Hoor- en werkcolleges
    Tijdens de hoorcolleges wordt gewerkt met computerprojector, de leerstof wordt geïllustreerd met meegebrachte voorbeelden of  via filmbeelden   
  • Daar waar mogelijk verwerkt de student zelf de leerstof via opdrachten

EVALUATIE

Eerste examenperiode

toetsing :INT7-4 met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 05,26

Tweede examenperiode
  • 2de examenperiode idem als eerste