|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30094 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
7 |
Wegingscoëfficient: |
7 |
Totaal aantal contacturen: |
42 |
Totaal studietijd: |
182 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Spanoghe Mark
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
"Eenheidsoperaties" is een uitdieping van het opleidingsonderdeel ‘industriële scheidingstechnieken’ en de onderwijseenheden ‘fasenleer’ en warmteleer’ uit het tweede jaar, er wordt enerzijds dieper ingegaan op al gekende technieken. Anderzijds komen er voor de student een aantal nieuwe, industrieel veel gebruikte scheidingstechnieken aan bod. De leerstof wordt uitsluitend aangeboden onder de vorm van een zelfstudiepakket, ondersteund met gezamenlijke oefeningensessies en monitoraat. Het verwerven van de beoogde competenties wordt permanent geëvalueerd op basis van tussentijdse toetsen. Deze manier van werken stimuleert de student om zelf het heft in handen te nemen. Zelfstandigheid en initiatief zijn voor de toekomstige "procesoperator" belangrijke vaardigheden. Het feit dat hij gestimuleerd wordt om zelf op zoek te gaan naar informatie en kennis zal hem helpen beter te functioneren in een bedrijfstak waar "levenslang leren" een must is.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student kan een ternair fasendiagram opstellen en aflezen
-
De student heeft begrip van stoom als energiedrager en kan warmtewisselaars berekenen
-
Hij kent de fysico-chemie nodig voor destillatie, extractie en drogen.
-
Hij kent de functie van alle onderdelen van de betrokken apparaten.
-
Hij kan die apparatuur beschrijven en schematisch voorstellen.
-
Hij weet hoe deze apparaten moeten geautomatiseerd worden.
-
Hij kan een destillatiekolom berekenen en storingen juist evalueren aan de hand van de McCabe-Thiele methode.
-
Hij kan een temperatuur-vochtigheidsdiagram gebruiken (drogen).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
credit voor "materialen en hun eigenschappen", "Industriele scheidingstechnieken" en "toegepaste fasenleer"
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
uitbreidingen leerstof “Industriële Scheidingstechnieken”, "Fasenleer"" en "Warmteoverdracht" uit 2CH
-
werken met ternaire fasediagrammen
-
vloeistof-vast extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextractie
-
vloeistof-vloeistof extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextr
actie
-
destillatie
-
drogen in de procesindustr
ie
-
studie van de chemische en fysische absorptie en absorptieapparatuur
-
filtratie en be
zinken
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota’s)
-
zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
-
documentatie van fabrikanten
-
afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
-
boeken
(Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat
-
Procestechnische berekeningen door Torreman in bib Kronenburgstraat
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
38
|
lesuren
|
20,43
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
144
|
klokuren
|
77,42
|
Verdere toelichting:
-
zelfstudiesysteem gecombineerd met geleide oefeningen, monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de student
-
beperkte hoorcolleges (voornamelijk uitgewerkte vraagstukken en toelichting van specifieke probleemsituaties)
-
formatieve toetsen (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij behalen van 60% van de maximum score)
-
documentatie van fabrikanten en wandkaarten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
schriftelijk formatieve toetsing (voornamelijk vraagstukken op einde van een zelfstudiedeel)
- "drogen" (15%) - "extractie" (25%) - "destillatie" (30%) - "filtratie en bezinken" (15%) - "absorptie" (15%) - eindexamen (schriftelijk en eventueel mondeling) toegespitst op praktische toepassing van de leerstof (leerstof van formatieve toetsen en presentatie met score van minder dan 12/20)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
schriftelijk examen (voornamelijk vraagstukken)
|
|
| |
|