|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3PT16 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
24 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Spanoghe Mark
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Als een van de basisvakken van de afstudeerrichting procestechnologie, behandelt "transportsystemen" het industriële transport van vaste stoffen, vloeistoffen (pompen) en gassen (compressoren). Hierbij komt vooral het praktische gebruik en de juiste keuze van deze systemen aan bod. Er wordt ingegaan op het gebruik en de berekening van pijpleidingen en appendages voor pijpleidingen.
Het theoretische gedeelte van deze cursus wordt deels aangeboden via een zelfstudiepakket en deels via hoorcolleges. Uiteraard wordt de aangeboden theorie ruimschoots ondersteund door gezamenlijke oefeningensessies.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
- CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
- CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
- CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student kan leidingsweerstanden berekenen.
-
Hij kent werkingsprincipes van verdringer- en centrifugaalpompen.
-
Hij kent gebruik van pompen en kan storingen localiseren.
-
Hij kent de belangrijkste types van pompen met hun beperkingen en toepassingen.
-
Hij kan een pomp dimensioneren.
-
Hij kan uit fabrieksbrochures het meest geschikte type kiezen.
-
Hij kent het werkingsprincipe en de verschillende types van compressoren, blaaswerktuigen en ventilatoren.
-
Hij kent de toestandsveranderingen en kan een eentrapszuigercompressor berekenen.
-
Hij kent het onderscheid tussen een theoretische en een werkelijke (zuiger)compressor.
-
Hij kent de werkingsprincipes van de belangrijkste appendages voor pijpleidingen.
-
Hij kan energie- en massabalansen van een proces opstellen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
credit voor "materialen en hun eigenschappen" en "industriele scheidingstechnieken"
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
transportsystemen voor vloeistoffen:
-
berekening van leidingsweerstand
-
werking en soorten vloeistofpompen
-
transportsystemen voor gassen:
-
-
toestandsveranderingen van gassen
-
werking en soorten compressoren, blazers, ventilatoren e
vacuümpompen
-
appendages voor leidinge
n
-
opstellen van massa- en energiebalansen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota's)
-
zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
-
eigen cursustekst voor hoorcolleges
-
Powerpoint-presentatie over de eigenschappen van de verschillende pompen
-
documentatie van fabrikanten
-
afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
-
boeken
(Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
24,39
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
58
|
klokuren
|
70,73
|
Verdere toelichting:
-
gedeeltelijk zelfstudiesysteem (hoofdstukken "Stroming" en "massa- en energiebalansen" (70% van de studietijd))
-
gedeeltelijk hoorcolleges
-
uitgewerkte vraagstukken
-
monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de studen
t
-
formatieve toets "Massa- en energiebalansen" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij behalen van 60% van de maximum score)
-
formatieve toets "Stroming" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be
halen van 60% van de maximum score)
-
documentatie van fabrikanten en wandkaarte
n
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijk eindexamen (hoorcolleges en leerstof formatieve zelfstudiesysteemtoets)
|
|
| |
|