1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOBI - Onderdelen - Module 2 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Major Mode module 1 & 2 |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10097 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
79 |
Totaal aantal contacturen: |
65 |
Totaal studietijd: |
123,24 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
deze module is een integrale opdracht met het thema : "de natuur inspireert".
Binnen deze module ontwerpen we, geven vorm, realiseren en prestenteren we een interieurwerkstuk
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnen realiseren.
-
Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover informeren en documenteren.
-
Documentatie en informatie structureren.
-
Wezenskenmerken van de inspiratiebron bestuderen om van daaruit beeldaspecten te selecteren
-
Beeldaspecten kunnen verwerken, gebruiken, versterken naar de creatie van een origineel product toe.
-
Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.
-
De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, collages,..
-
Voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.
-
Tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen kunnen doorlopen :
-
bepalen van de vorm door middel van een patroon
-
afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen
-
snijplan opstellen en het werkstuk snijden.
-
Het werkstuk kunnen realiseren.
-
Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
- Zowel het proces als het product kunnen evalueren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
Creatie : livestyle onderzoek, waarnemingstekenen, opzoeken wezenskenmerken en beeldaspecten, styleren van natuurbeelden, compositie, kleuren, beweging, stofbedrukkingstechnieken,ontwerpen van decoratie voor tafellinnen (studenten zonder vooropleiding)of stoelhoes(studenten met vooropleiding) handmatig of computergestuurd, presentatie in sfeerhoek.
Vormgeving : introductie van software programma : autocad-modecad,tekenen van lijn-en snijpatroon en snijplan van tafellinnen of stoelhoes
Praktijk : afwerkingsmogelijkheden,gebruik van materieel, realiseren van tafellinnen of realiseren van stoelhoes
Technische ondersteuning : werking van naaimachine, strijkijzer en persen in functie van het gebruik.
|
STUDIEMATERIAAL
|
-cursus : module 2 : basis
-cursus : werkinstructieformulieren
-cursus : autocad - modecad
-cursus : technische ondersteuning
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
19,31
|
practicum en oefeningen:
|
29
|
lesuren
|
20,00
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
01,38
|
studietijd buiten contacturen:
|
80
|
klokuren
|
55,17
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-PE 50% - EXAMEN 50%
-een geïntegreerd theoretisch examen voor creatie, vormgeving, praktijk, technische ondersteuning. Het % voor elk stuk wordt vermeld op het examen.
-een praktijk examen voor creatie, vormgeving, praktijk. Het % van elk stuk wordt vermeld op het examen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-taken PE kunnen aangevuld worden.
-geïntegreerd theoretisch examen en praktijk examen.
|
|
| |
|