1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOBI - Onderdelen - Vormgeving |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Major Mode module 3 |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10100 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
33 |
Totaal aantal contacturen: |
5 |
Totaal studietijd: |
25,74 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
ontwerpen, vormgeven, realiseren en presenteren van kleine werkstukjes gericht naar de eerste graad van het modeonderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnnen realiseren.
-
Om de behoeften goed te kunnnen bepalen, gebruik kunnen maken van een beperkt marktonderzoek.
-
Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.
-
Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.
-
De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages,..
-
Voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.
-
Tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen kunnen doorlopen :
-
bepalen van de vorm door middel van een patroon
-
afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen
-
snijplan opstellen en het werkstuk snijden.
-
Het werkstuk kunnen realiseren.
-
Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
- Zowel het proces als het product kunnen evalueren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
module 2
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
- aan de hand van de lesonderwerpen aangebracht door de stagescholen wordt de cursus uitgewerkt
|
STUDIEMATERIAAL
|
- handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
- cursus : werkinstructie
- cursus : basis
- cursus : autocad
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
07,41
|
practicum en oefeningen:
|
3
|
lesuren
|
11,11
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
22
|
klokuren
|
81,48
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-elke student presenteert op het einde van de module het werkstuk.
-De evaluatie omvat het proces en het product
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-de student komt zijn opgave vragen voor 1 juli 2008
-de student krijgt een aangepaste opdracht
|
|
| |
|