1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOBI - Onderdelen - Creatie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Major Mode module 4 |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10103 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
26 |
Totaal aantal contacturen: |
23 |
Totaal studietijd: |
47,32 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
ontwerpen, vormgeven, realiseren en presenteren van een rok.
Inspiratiebron : het huidige modebeeld, door de ogen van één modeontwerper.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnnen realiseren.
-
Om de behoeften goed te kunnnen bepalen, gebruik kunnen maken van een beperkt marktonderzoek.
-
De huidige modetrends kunnen bespreken en verwerken in een eigen creatie.
-
Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover gericht informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.
-
De opgezochte informatie structuren.
-
Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.
-
De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages,..
-
Voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.
-
Tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen kunnen doorlopen :
-
bepalen van de vorm door middel van een patroon, moulage
-
meerdere maten van een patroon kunnen bekomen door gradatie
-
afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen
-
snijplan opstellen en het werkstuk snijden.
-
Het werkstuk kunnen realiseren en aanpassen aan de persoon.
-
Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
- Zowel het proces als het product kunnen evalueren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
module 2
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
- uitwerken van een rok inspiratiebron: modetrends 2008 vanuit de ogen van één ontwerper.
- ontwerpen van een model
- ondersteunende oefeningen i.v.m. het tekenen van figurinnen, kledingstukken, details en materiaalweergave.
- ondersteundende oefeningen in het aanvoelen van materiaalcombinaties.
- bestuderen van basiskennis patronen i.v.m. rok
- vertalen van ontwerptekening naar technische tekening.
- de vormgeving van het ontwerp
- realiseren van het ontwerp: toile, deelstukstudies, prototype
- aanpassen van het ontwerp aan persoon
- presenteren van het totaalconcept
- evalueren van het proces, het product
|
STUDIEMATERIAAL
|
- handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
- cursus : werkinstructie
- cursus : CAD-CAM
- cursus : studie rok
- cursus : creatie - modetekenen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
17,24
|
practicum en oefeningen:
|
11
|
lesuren
|
18,97
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35
|
klokuren
|
60,34
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie : 50 % - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk.
- examen : 50%. De studenten krijgen op het einde van de cursus een opgave .
- De taak moet tijdig ingeleverd worden anders kan je niet deelnemen aan de examens.
- Door deze taak bewijzen studenten dat ze de vooropgestelde competenties bereikt hebben.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- de student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector
- permanente evaluatie : 50 % - taken kunnen bijgewerkt worden tegen september
- examen : 50 %
|
|
| |
|