|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
inzicht hebben in de structuur van de biologie
-
een biotoopstudie kunnen uitvoeren
- de macroscopische bouw van de zaadplant kennen
-
een microscoop kunnen gebruiken
-
de verschillende levensfuncties bij zaadplanten kunnen begrijpen
- een inzicht hebben in de lessen biologie van het secundair onderwijs
- bepaalde groepen dieren zoals vlinders en zeezoogdieren nader bekijken
- diverse ecologische technieken kunnen hanteren om biologielessen te ondersteunen
- een excursie biologie kunnen organiseren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
macroscopische bouw van de zaadplant en proeven met zaadplanten
-
voeding bij zaadplanten
-
voortplanting bij zaadplanten
-
ademhaling en uitscheiding bij zaadplanten
-
transport bij zaadplanten
-
samenhang tussen de stofwisselingsprocessen
-
biotoopstudie in slikken en schorren, kustduinen, loofbos, naaldbos, graslanden, zoet water en heide
-
voedselrelaties in een biotoop
-
studie van zeezoogdieren
- diverse ecologische technieken en vlinderdeterminatie
- excursie naar de vismijn van Nieuwpoort
- excursie naar slikken en schorren
- excursie naar kustduinen
- excursie naar het strandbiotoop
- excursie naar graslanden
- excursie naar loofbos en naaldbos
- excursie naar een zoet waterbiotoop
- excursie naar de heide
- excursie naar het zeezoogdierenpark van Harderwijk (NL)
- excursie naar de Waddenzee (NL)
- excursie naar Schiermonnikoog (NL)
- excursie naar de zeehondencrèche van Pieterburen (NL)
- excursie naar de Viroinvallei voor vlinderdeterminatie
-
methodische werkvormen biologie
-
diverse ecologische technieken
- de organisatie van excursies
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
cursus 'de wetenschap van het leven' - Rob Asselberg
-
cursus 'excursies' - Rob Asselberg
-
boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a. (2002)
-
boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a. (1999)
-
handboeken Biogenie 1A (leerboek, werkboek en biotoopboek)(2006)
-
handboeken Biogenie 2 (leerboek en werkboek)
-
microscoop
-
levende planten en dieren
-
dode dieren
- skelet mens, diverse schedel zoogdieren
-
cursus vakdidactiek biologie - Rob Asselberg
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
13,10
|
practicum en oefeningen:
|
40
|
lesuren
|
23,81
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
104
|
klokuren
|
61,90
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- praktijksessies (verplicht)
- excursies (verplicht)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
verslagen van praktijksessies en excursies (20%)
-
schriftelijk examen (70%)
-
verslag van een buitenschoolse deelname aan een natuuractiviteit) (10%)
- de aanwezigheid op de excursies en praktijksessies is verplicht
- de student kan alleen slagen als hij/zij zowel de helft van de punten behaalt voor de excursies als voor het schriftelijk examen
- de student kan alleen slagen als hij/zij aan de meerdaagse excursies heeft deelgenomen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijk (de punten van praktijksessies en excursies blijven behouden)
|