|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het eerste jaar omvat in zijn geheel 8 weken. Een gedeelte daarvan (6 weken) wordt besteed aan de voorbereiding van de student op de stage in de stageschool en aan de nabespreking van de stage-ervaringen = intra-murosstage. De student is effectief 2 weken op extra-murosstage.
De algemene opbouw van de stage ziet er als volgt uit: week 1: projectweek "goed in mijn vel" oefenen op expressieve vaardigheden; week 2 en 3: praktijkinitiatie waarbij deelvaardigheden ingeoefend worden; week 4 en 5: oefenlessen waarbij de studenten elk een les uit het vakgebied van de major en een les uit het vakgebied van de minor uitvoeren voor het eigen publiek (de studenten met minor PKV geven één theorieles en één praktijkles) ; week 6 en 7 extra-murosstage op de stageschool; week 8 reflectie op de stage.
Naast de pedagogische stage werken de studenten dit jaar een groeiportfolio uit waarbij ze focussen op het eigen ontwikkelingsproces. Aan de hand van verschillende opdrachten krijgen zij beter zicht op hun inspiratiebronnen, hun leerstijl, hun persoonlijkheidsprofiel, hun samenwerkingsprofiel, hun ontwikkeling van competenties. Zij maken van alle opdrachten een verslag dat twee maal per jaar besproken wordt met een lector.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig lessen te realiseren voor de eerste graad van TSO, BSO (ASO facultatief)
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de student werkt aan verbeterpunten
de student reflecteert over zijn eigen ontwikkelingsproces
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
regelmatige student in het eerste opleidingsjaar
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren
bereidheid tot optimaliseren van het eigen functioneren
|
LEERINHOUDEN
|
leerstof van vakken uit het vakgebied van de major in de eerste graad TSO en BSO
thema's van de groeiportfolio: mijn inspiratiebronnen; mijn leerstijl; mijn kwaliteiten en valkuilen (ahv kernkwadranten); mijn persoonlijkheidsprofiel (ahv goden- en godinnentest); mijn samenwerkingsprofiel (ahv VIEW-test); mijn betrokkenheid en welbevinden in de opleiding (ahv PSAI-test); waar sta ik in mijn ontwikkeling van competenties
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus pedagogische wetenschappen/ algemene didactiek
leerinhouden van het eerste opleidingsjaar
handboeken en leerlingenteksten
vakliteratuur
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door mentoren en stagebegeleiders
reflectieopdrachten
opdracht groeiportfolio
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
72
|
lesuren
|
46,45
|
vormen van groepsleren:
|
30
|
lesuren
|
19,35
|
studietijd buiten contacturen:
|
45
|
klokuren
|
29,03
|
Verdere toelichting:
organisatie van de stage zie stagevademecum
workshops rond expressieve vaardigheden
oefenmomenten rond praktijkinitiatie
oefenlessen voor het eigen publiek
stagelessen
observatieopdrachten
reflectieopdrachten
buiten-klas-activiteiten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Stagepunten komen tot stand na evaluatie van:
intramurosstage
extramurosstage
groeiportfolio
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
geen herkansing mogelijk voor de pedagogische stage
|