ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Creatie
  

Component behoort tot O.O.: Major Mode module 4
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10103
Academiejaar: 2007-2008
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 26
Totaal aantal contacturen: 23
Totaal studietijd: 47,32
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Godschalk Lise
Vandecruys Gert


 

KORTE OMSCHRIJVING

ontwerpen, vormgeven, realiseren en presenteren van een rok.

Inspiratiebron : het huidige modebeeld, door de ogen van één modeontwerper.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnnen realiseren.               
  • Om de behoeften goed te kunnnen bepalen, gebruik kunnen maken van een beperkt marktonderzoek.                                                    
  • De huidige modetrends kunnen bespreken en verwerken in een eigen creatie.                                                         
  • Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover gericht informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.  
  • De opgezochte informatie structuren.          
  • Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.                                          
  • De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages,..                               
  • Voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.                                                  
  • Tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen kunnen doorlopen :
    • bepalen van de vorm door middel van een patroon, moulage
    • meerdere maten van een patroon kunnen bekomen door gradatie
    • afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen
    • snijplan opstellen en het werkstuk snijden.                      
  • Het werkstuk kunnen realiseren en aanpassen aan de persoon.
  • Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.                 
  • Zowel het proces als het product kunnen evalueren.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

module 2


Andere begincompetenties
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.

LEERINHOUDEN
  • uitwerken van een rok inspiratiebron: modetrends 2008 vanuit de ogen van één ontwerper.
  • ontwerpen van een model
  • ondersteunende oefeningen i.v.m. het tekenen van figurinnen, kledingstukken, details en materiaalweergave.
  • ondersteundende oefeningen in het aanvoelen van materiaalcombinaties.
  • bestuderen van basiskennis patronen i.v.m. rok
  • vertalen van ontwerptekening naar technische tekening.
  • de vormgeving van het ontwerp
  • realiseren van het ontwerp: toile, deelstukstudies, prototype
  • aanpassen van het ontwerp aan persoon
  • presenteren van het totaalconcept
  • evalueren van het proces, het product

STUDIEMATERIAAL
  • handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
  • cursus : werkinstructie
  • cursus : CAD-CAM
  • cursus : studie rok
  • cursus : creatie - modetekenen

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

10

 lesuren

  17,24

practicum en oefeningen:

11

 lesuren

  18,97

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

35

 klokuren

  60,34

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • permanente evaluatie : 50 % - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk.
  • examen : 50%. De studenten krijgen op het einde van de cursus een opgave .
  • De taak moet tijdig ingeleverd worden anders kan je niet deelnemen aan de examens.
  • Door deze taak bewijzen studenten dat ze de vooropgestelde competenties bereikt hebben.                                                                                              

   


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,45

Tweede examenperiode
  • de student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector
  • permanente evaluatie : 50 % - taken kunnen bijgewerkt worden tegen september
  • examen : 50 %