ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Vakdidactiek Mode
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10107
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Godschalk Lise
Vandecruys Gert


 

KORTE OMSCHRIJVING
de cursus bereidt je voor op lesgeven in de eerste graad van het secundair onderwijs.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De leerinhoud kunnen selecteren voor leerlingen van een eerste graad TSO - BSO.
  • De verschillende beginsituatie in een TSO en BSO richting voor de eerste graad kunnen inschatten.
  • Lesdoelen kunnen benoemen met behulp van het leerplan en de eindtermen- ontwikkelingsdoelen.
  • De juiste werkmethode kunnen selecteren om het vooropgestelde doel te bereiken.
  • Een selectie kunnen maken voor zinvol didactisch materiaal.
  • Het gekozen didactisch materiaal kunnen realiseren adhv vooropgestelde kwaliteitsnormen.
  • Al de vooropgestelde doelen  in praktijk kunnen brengen bij basislessen voor de eerste graad TSO - BSO.