| 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
    
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				
				
    
					| 
             -Opstellen van een cultureel zelfportret 
		-Inventarisatie van de culturele omgeving 
		-Globale kennismaking met de domeinen, disciplines en functies van kunst 
		-Proeven van culturele activiteiten  
		  
         | 
				
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
    
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
    
    
        
            - SO101 Handelt integer en respectvol.
  - SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  - SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  - SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
   
         | 
    
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
    
    
        
            - SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  - SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  - SO211 Creatief zijn.
  - SO212 Kan organiseren.
   
         | 
    
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
    
    
        
            - SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
   
         | 
    
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
    
    
        | 
             -Uitdagen tot kritisch, bewust en actief omgaan met alles wat aan kunst en cultuur refereert vanuit zichzelf en vanuit de culturele omgeving. 
		-Leren herkennen, benoemen en structureren van de culturele omgeving. 
		-Leren kennen van de structuur van kunsteducatieve organisaties. 
		-Kennismaking op receptieve, reflectieve of actieve manier met de verschillende domeinen in de kunst : beeldende, muziek, woord, literatuur, beweging.... 
		-Kijken, luisteren , ervaren en evalueren van culturele activiteiten en professionele kunstproducten.  
		-Kennismaking met creatieve processen 
		-Basiskennis grafische en digitale beeldvorming en fotografie 
		-Kennis van de belangrijke begrippen en termen uit de verschillende domeinen en disciplines. 
		-Kennis van de belangrijkste beeldende begrippen. 
		  
		  
         | 
    
    
        | 
         | 
    
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				
				
    
					| 
             - Brainstorm over kunst en cultuur a.h.v. een museumbezoek. 
		- Cultureel zelfportret 
		- Overzicht van de verschillende kunstdomeinen en diciplines 
		- Indicatoren die een rol spelen bij de perceptie van kunstzinnige actviteiten of producten. 
		- Kennismaking van de belangrijkste gegrippen en termen uit de verschillende domeinen en disciplines aan de hand van kunstbeschouwing. 
		- Kennismaking met de belangrijkste beeldende begrippen aan de hand van de uitwerking van een beperkt 'kunstproduct'. 
		- Inventarisatie culturele omgeving 
		- Structuur van kunsteducatieve organisaties 
		- Culturele activiteiten 
		- Workshop: grafische en digitale vormgeving, fotografie  
		- Workshop: zintuiglijke waarneming   
         | 
				
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				
				
    
					| 
             -cursus culturele omgeving 
		-cursus domeinen  
		- cursus beeldende begrippen 
		-cursus kunstkijken-kunstbeschouwen 
		-cursus beeldende begrippen 
		- cursus stijlen en stromingen in de Kunst na 1900  
         | 
				
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            27 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              16,17 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            27 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              16,17 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            10 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              05,99 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            103 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              61,68 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
             
         | 
				
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				
				
    
					| 
             70% PE 
		30% Examen; schriftelijk examen over de inhoud van de verschillende cursussen  
         | 
				
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				
				
    
					| 
            Schriftelijk examen over de inhoud van de verschillende cursussen.
         |