|
KORTE OMSCHRIJVING
|
-Opstellen van een cultureel zelfportret
-Inventarisatie van de culturele omgeving
-Globale kennismaking met de domeinen, disciplines en functies van kunst
-Proeven van culturele activiteiten
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-Uitdagen tot kritisch, bewust en actief omgaan met alles wat aan kunst en cultuur refereert vanuit zichzelf en vanuit de culturele omgeving.
-Leren herkennen, benoemen en structureren van de culturele omgeving.
-Leren kennen van de structuur van kunsteducatieve organisaties.
-Kennismaking op receptieve, reflectieve of actieve manier met de verschillende domeinen in de kunst : beeldende, muziek, woord, literatuur, beweging....
-Kijken, luisteren , ervaren en evalueren van culturele activiteiten en professionele kunstproducten.
-Kennismaking met creatieve processen
-Basiskennis grafische en digitale beeldvorming en fotografie
-Kennis van de belangrijke begrippen en termen uit de verschillende domeinen en disciplines.
-Kennis van de belangrijkste beeldende begrippen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Brainstorm over kunst en cultuur a.h.v. een museumbezoek.
- Cultureel zelfportret
- Overzicht van de verschillende kunstdomeinen en diciplines
- Indicatoren die een rol spelen bij de perceptie van kunstzinnige actviteiten of producten.
- Kennismaking van de belangrijkste gegrippen en termen uit de verschillende domeinen en disciplines aan de hand van kunstbeschouwing.
- Kennismaking met de belangrijkste beeldende begrippen aan de hand van de uitwerking van een beperkt 'kunstproduct'.
- Inventarisatie culturele omgeving
- Structuur van kunsteducatieve organisaties
- Culturele activiteiten
- Workshop: grafische en digitale vormgeving, fotografie
- Workshop: zintuiglijke waarneming
|
STUDIEMATERIAAL
|
-cursus culturele omgeving
-cursus domeinen
- cursus beeldende begrippen
-cursus kunstkijken-kunstbeschouwen
-cursus beeldende begrippen
- cursus stijlen en stromingen in de Kunst na 1900
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
16,17
|
practicum en oefeningen:
|
27
|
lesuren
|
16,17
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
05,99
|
studietijd buiten contacturen:
|
103
|
klokuren
|
61,68
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
70% PE
30% Examen; schriftelijk examen over de inhoud van de verschillende cursussen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen over de inhoud van de verschillende cursussen.
|