ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Taalbeheersing & expressieve vaardigh.
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10063
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 34
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gotink Heidi


 

KORTE OMSCHRIJVING

Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:

- Taalbeheersing (hoor- en werkcolleges)
- Expressieve vaardigheden (workshop verzorgd door een externe organisatie)


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
      • De student kan specifieke teksten schrijven voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, zinsbouw en tekststructuur.
      • De student kan teksten beoordelen op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen.
      • De student is gericht op correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties

      Algemeen Nederlands + basiskennis grammaticale terminologie


      LEERINHOUDEN
      • Correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw
      • Tekstsamenhang en tekststructuur
      • Tekstdoel en publiek
      • Samenvatten
      • Leerlingentekst schrijven
      • Presentatietechnieken
      • Uitspraak
      • Mondelinge presentaties

      STUDIEMATERIAAL
      • Syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities
      • oefenmateriaal op Blackboard + leersites

      Er wordt sterk aangeraden om een spellingsgids te kopen.


      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      8

       lesuren

        10,13

      practicum en oefeningen:

      22

       lesuren

        27,85

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      45

       klokuren

        56,96

      Verdere toelichting:

      Taalbeheersing

      • Hoor- en werkcolleges
      • Oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching)

      Expressieve vaardigheden: workshop verzorgd door een externe organisatie


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      Permanente evaluatie + examen (20 ptn.)

      1. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst (7 ptn.)

      • inhoud
      • structuur en opmaakl
      • leesbaarheid
      • correct taalgebruik

      2. Mondelinge presentatie (5 ptn.)

      • inhoud en structuur
      • expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale)
      • contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid)
      • uitspraak en intonatie (tempo, volume, taalzuiverheid)

      3. Examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (8 ptn.)


      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       05,06

      Tweede examenperiode

      Mondeling + Schriftelijk examen (20 ptn.)

      1. Taalvaardigheid en correct taalgebruik (8 ptn.)
      2. Samenvatting + verbetering leerlingentekst (7 ptn.)
      3. Presentatie (5ptn.)