| 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
    
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				
				
    
					| 
            Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is immers nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht.
         | 
				
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
    
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
    
    
        
            - SO101 Handelt integer en respectvol.
  - SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  - SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  - SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
   
         | 
    
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
    
    
        
            - SO205 Stelt zich assertief op.
  - SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  - SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  - SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  - SO211 Creatief zijn.
  - SO212 Kan organiseren.
   
         | 
    
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
    
    
        
            - SO317 Werkt leerlinggericht.
  - SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
   
         | 
    
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
    
    
        
            
				- 
						
inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces 
				 
				- 
						
inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.) 
				 
				- 
						
dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie 
				 
				- 
						
situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren 
				 
				- 
						
bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren 
				 
				- 
						
inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden 
				 
				- 
						
stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden 
				 
				- 
						
blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden 
				 
				- 
						
alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren 
				 
				- erkennend kunnen reageren op een klasgroep 
 
		 
         | 
    
    
        | 
         | 
    
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				
				
    
					
            
				- bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren 
 
				- bereidheid om interactief te participeren 
 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				
				
    
					
            
				- 
						
communicatiemodel 
				 
				- 
						
communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's 
				 
				- 
						
stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET 
				 
				- 
						
zichtbare en hoorbare expressieve factoren  
				 
				- basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren 
 
				- geweldloze communicatie 
 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				
				
    
					
            cursus aangevuld met teksten en eigen nota's 
         | 
				
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            28 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              32,18 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            55 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              63,22 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
            
		   
         | 
				
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				
				
    
					
             
         | 
				
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				
				
    
					| 
            
         |