1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Psychopedagogiek & agogische vaardigh. |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10092 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
56 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie.
-
Op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het handelen in de praktijkcontext optimaliseren.
-
De student kan in groep onderzoek doen naar een aspect van adolescentiegedrag.
- De student kan de groepsopdracht boeiend voor de groep presenteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
-
Bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties
-
bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren
-
bereidheid tot interactief participeren
-
bereidheid tot kritische ingesteldheid
- bereidheid tot samenwerken
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
42
|
lesuren
|
29,37
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
lesuren
|
06,99
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
87
|
klokuren
|
60,84
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
groepsopdracht adolescentiepsychologie: 1/3 van het totaal van de punten schriftelijke neerslag: duidelijke inhoud en structuur; correcte spelling presentatie: expressief taalgebruik; interactie met publiek
-
schriftelijk examen in januari over de leerstof van het eerste semester: telt mee voor 1/3 van de punten: inzichts- en toepassingsvragen
- schriftelijk examen in juni: over de leerstof van het tweede semester: telt mee voor 1/3 van de punten: inzichts- en toepassingsvragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
groepsopdracht adolescentiepsychologie kan niet herdaan worden: punten worden overgenomen: telt mee voor 1/3 van de punten
schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: telt mee voor 2/3 van de punten
|
|
| |
|