| 
             
                
  
      
	        
			          1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Creatie | 
					  | 
					  
	         
       | 
	   
	  |    | 
	      
             
                
					
						| Component behoort tot O.O.: | 
						Major Mode module 3 | 
					 
					
						| Afstudeerrichting: | 
						-:- | 
					 
					
						| Code: | 
						10099 | 
					 
					
						| Academiejaar: | 
						2007-2008 | 
					 
					
						| Type: | 
? | 
					 
					
						| Niveau: | 
? | 
					 
					
						| Programmajaar: | 
						1 | 
					 
					
						| Periode binnen het modeltraject: | 
						: | 
					 
					
						| Aantal studiepunten: | 
						nvt | 
					 
					
						| Wegingscoëfficient: | 
						33 | 
					 
					
						| Totaal aantal contacturen: | 
						5 | 
					 
| Totaal studietijd: | 
25,74 | 
 
					
						| Deeltijds programma: | 
						 | 
					 
						Vrijstelling of overdracht: | 
						niet mogelijk | 
					
					
						| Onderwijstaal: | 
						Nederlands | 
					 
					
						| Lector(en): | 
						Godschalk Lise Vandecruys Gert
  | 
					 
					
				  
 
            
                
                 
			
				
                        
    
        | 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
     
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				 
				
    
					| 
            ontwerpen, vormgeven, realiseren en presenteren van kleine werkstukjes gericht naar de eerste graad van het modeonderwijs.
         | 
				 
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
     
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
     
    
        
            - SO101 Handelt integer en respectvol.
  - SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  - SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  - SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
   
         | 
     
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
     
    
        
            - SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  - SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  - SO211 Creatief zijn.
  - SO212 Kan organiseren.
   
         | 
     
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
     
    
        
            - SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
   
         | 
     
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
     
    
        
            
				- 
						
Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnnen realiseren.                 
				 
				- 
						
Om de behoeften goed te kunnnen bepalen, gebruik kunnen maken van een beperkt marktonderzoek.                                                                                                              
				 
				- 
						
Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.          
				 
				- 
						
Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.                                            
				 
				- 
						
De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages,..                                 
				 
				- 
						
Voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.                                                    
				 
				- 
						
Tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen kunnen doorlopen : 
						
								- 
										
bepalen van de vorm door middel van een patroon 
								 
								- 
										
afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen 
								 
								- 
										
snijplan opstellen en het werkstuk snijden.                        
								 
						 
				 
				- 
						
Het werkstuk kunnen realiseren. 
				 
				- 
						
Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.                   
				 
				- Zowel het proces als het product kunnen evalueren. 
 
		 
         | 
     
    
        | 
         | 
     
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				 
				
    
					| 
             geen  
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				 
				
    
					| 
             module 2  
         | 
				 
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				 
				
    
					
            Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
  
         | 
				 
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				 
				
    
					
            
				
						- aan de hand van de lesonderwerpen aangebracht door de stagescholen wordt de cursus uitgewerkt 
 
				 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				 
				
    
					
            
				- handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad 
 
				- cursus : werkinstructie 
 
				- cursus : basis 
 
				- cursus : autocad 
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				 
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            3 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              11,54 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            2 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              07,69 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            21 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              80,77 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
             
         | 
				 
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				 
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				 
				
    
					| 
             -elke student presenteert op het einde van de module het werkstuk. 
		-De evaluatie omvat het proces en het product.   
         | 
				 
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				 
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				 
				
    
					| 
             -De student komt zijn opgave vragen voor 1juli 2008 
		-De student krijgt een aangepaste opdracht. 
         | 
				 
				
 
 
      
  | 
			 
		 
		
            
            
                  |    |     
         |