ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Groeiportfolio, stage aansl. bij Major
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10110
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 110
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING

 De pedagogische stage van het eerste jaar omvat in zijn geheel 8 weken. Een gedeelte daarvan (6 weken) wordt besteed aan de voorbereiding van de student op de stage in de stageschool en aan de nabespreking van de stage-ervaringen = intra-murosstage. De student is effectief 2 weken op extra-murosstage.

De algemene opbouw van de stage ziet er als volgt uit: week 1: projectweek "goed in mijn vel" oefenen op expressieve vaardigheden; week 2 en 3: praktijkinitiatie waarbij deelvaardigheden ingeoefend worden; week 4 en 5: oefenlessen waarbij de studenten elk een les uit het vakgebied van de major en een les uit het vakgebied van de minor uitvoeren voor het eigen publiek (de studenten met minor PKV geven één theorieles en één praktijkles) ; week 6 en 7 extra-murosstage op de stageschool; week 8 reflectie op de stage.

Naast de pedagogische stage werken de studenten dit jaar een groeiportfolio uit waarbij ze focussen op het eigen ontwikkelingsproces. Aan de hand van verschillende opdrachten krijgen zij beter zicht op hun inspiratiebronnen, hun leerstijl, hun persoonlijkheidsprofiel, hun samenwerkingsprofiel, hun ontwikkeling van competenties. Zij maken van alle opdrachten een verslag dat twee maal per jaar besproken wordt met een lector.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

de student weet zelfstandig lessen te realiseren voor de eerste graad van TSO, BSO (ASO facultatief)

de student reflecteert over de eigen lespraktijk

de student werkt aan verbeterpunten

de student reflecteert over zijn eigen ontwikkelingsproces


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

regelmatige student in het eerste opleidingsjaar


Andere begincompetenties

bereidheid om te reflecteren

bereidheid tot optimaliseren van het eigen functioneren

 


LEERINHOUDEN

leerstof van vakken uit het vakgebied van de major in de eerste graad TSO en BSO

thema's van de groeiportfolio: mijn inspiratiebronnen; mijn leerstijl; mijn kwaliteiten en valkuilen (ahv kernkwadranten); mijn persoonlijkheidsprofiel (ahv goden- en godinnentest); mijn samenwerkingsprofiel (ahv VIEW-test); mijn betrokkenheid en welbevinden in de opleiding (ahv PSAI-test); waar sta ik in mijn ontwikkeling van competenties


STUDIEMATERIAAL

cursus pedagogische wetenschappen/ algemene didactiek

leerinhouden van het eerste opleidingsjaar

handboeken en leerlingenteksten

vakliteratuur

observatieopdrachten

leerpunten aangereikt door mentoren en stagebegeleiders

reflectieopdrachten

opdracht groeiportfolio


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

72

 lesuren

  46,45

vormen van groepsleren:

30

 lesuren

  19,35

studietijd buiten contacturen:

45

 klokuren

  29,03

Verdere toelichting:

organisatie van de stage zie stagevademecum

workshops rond expressieve vaardigheden

oefenmomenten rond praktijkinitiatie

oefenlessen voor het eigen publiek

stagelessen

observatieopdrachten

reflectieopdrachten

buiten-klas-activiteiten


EVALUATIE

Eerste examenperiode

Stagepunten komen tot stand na evaluatie van:

intramurosstage

extramurosstage

groeiportfolio


tijd voor examinering
uren
8

%
 
 05,16

Tweede examenperiode
geen herkansing mogelijk voor de pedagogische stage