1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Minor TTO module 1 (incl. vakdidactiek) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10114 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
67 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid Van Hove Dirk
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit vak beginnen we met de onderdelen informatietechnologie.
De aanpak is zeer practisch we vertrekken vanuit problemen die we oplossen en dan zoeken we naar een methode om dit aan de medestudenten aan te leren of uit te leggen. De vakdidactische oefeningen zitten geïntergreerd in de lessen en er is dus tijd om een eigen aanpak uit te proberen en te werken aan je eigen leraarstijl.
In de informatietechnologie werken we met panelen, legodacta, Logo! van Siemens. We onderzoeken hoe een computer denkt en informatie opslaat en hoe we een computer kunnen progrmmeren om bepaalde dingen te laten doen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Basiskennis beheersen..
-
De leraar kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak. De ondersteunende kennis omvat de concepten, inhouden en structuren van het vakgebied.
-
De student kent en begrijpt de doelstellingen van “technologische opvoeding” en “technische activiteiten”;
-
De student kan de doelstellingen van deze vakken realiseren bij leerlingen;
-
De student kan hulpmiddelen en werkvormen kiezen en hanteren;
-
De student kan een les uitwerken;
-
De student kan informatie halen uit diverse bronnen;
-
De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren;
-
De student heeft voldoende zelfvertrouwen omtrent zijn kennis en kunde;
-
De student hanteert een verzorgde taal.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Deel Informatietechnologie:
-
TO-cursus;
-
logische panelen, demonstratiemateriaal, materiaal voor leerlingenproeven, overheadprojector, computers met legodacta enz.;
-
werktuigen en gereedschap in de TO-klas.
-
Vakdidactiek :leerplannen, leerboeken, TO cursus
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
31
|
lesuren
|
18,24
|
practicum en oefeningen:
|
32
|
lesuren
|
18,82
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
103
|
klokuren
|
60,59
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- inhoud : schriftelijk examen in december
- vakdidactiek: permanente evaluatie: 25 % op de didactische oefeningen met discussie schriftelijk deel in december 75 %
- geen evaluatie over samenwerking wel feedback in begin van het tweede jaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het schriftelijk deel wordt herdaan in september en de opdrachten van permanente evaluatie kunnen aangevuld worden indien er onvoldoende opdrachten zijn uitgewerkt of onvoldoende resultaten behaald werden.
|
|
| |
|