| 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
    
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				
				
    
					| 
               
         | 
				
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
    
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
    
    
        
            - SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  - SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
   
         | 
    
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
    
    
        
            - SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  - SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  - SO211 Creatief zijn.
  - SO212 Kan organiseren.
   
         | 
    
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
    
    
        
            - SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  - SO314 Werkt doelgericht.
  - SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  - SO317 Werkt leerlinggericht.
  - SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
   
         | 
    
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
    
    
        
            
				- 
						
Basiskennis beheersen. 
				 
				- 
						
De ondersteunende kennis omvat de inhoudelijke opbouw en samenhang van het vakgebied. 
				 
				- 
						
De leraar kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak. De ondersteunende kennis omvat de concepten, inhouden en structuren van het vakgebied. 
				 
				- 
						
De student kent en begrijpt de doelstellingen van “technologische opvoeding” en “technische activiteiten”; 
				 
				- 
						
De student kan de doelstellingen van deze vakken realiseren bij leerlingen; 
				 
				- 
						
De student kan hulpmiddelen en werkvormen kiezen en hanteren; 
				 
				- 
						
De student kan een les uitwerken; 
				 
				- 
						
De student kan informatie halen uit diverse bronnen; 
				 
				- 
						
De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren; 
				 
				- 
						
De student heeft voldoende zelfvertrouwen omtrent zijn kennis en kunde; 
				 
				- 
						
De student hanteert een verzorgde taal. 
				 
				- 
						
de studenten hebben oefenmomenten op samenwerking 
				 
		 
         | 
    
    
        | 
         | 
    
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				
				
    
					
            geen 
         | 
				
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				
				
    
					| 
             Deel Energie: 
		
				- 
						
de fysische grootheden arbeid, energie, vermogen en rendement;  
				 
				- 
						
behoud van energie en degradatie van energie; 
				 
				- 
						
energie uit fossiele brandstoffen; 
				 
				- 
						
kernenergie; 
				 
				- 
						
zonne-energie; 
				 
				- 
						
alternatieve energiebronnen; 
				 
				- 
						
energieverbruik: historisch overzicht; evolutie; 
				 
				- 
						
transport en opslag van energie; 
				 
				- 
						
bronnen van elektrische energie; 
				 
				- 
						
de elektrische stroomkring; 
				 
				- 
						
gelijk- en wisselstromen; 
				 
				- 
						
transport en distributie van elektrische energie; 
				 
				- 
						
elektriciteit in huis; 
				 
				- 
						
energie en voeding; 
				 
				- 
						
energie en milieu. 
				 
		 
		
				- 
						
Leerplanstudie 
				 
				- 
						
Didactische oefeningen met discussie 
				 
				- 
						
Kritische studie en vergelijking van leerboeken 
				 
				- 
						
De studenten maken een didactisch paneel voor elektriciteit. 
				 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				
				
    
					| 
             Deel Energie:  
		
				- TO-cursus; 
 
				- werktuigen en gereedschap in de TO-klas 
 
				- leerplannen, leerboeken TO, cursus 
 
		  
         | 
				
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            31 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              18,02 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            31 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              18,02 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            104 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              60,47 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
             
         | 
				
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				
				
    
					
            
				- schriftelijk examen in juni 
 
				- Permanente evaluatie: 25 %  op de didactische oefeningen met discussie en 25  % op het maken van didactisch materiaal  en schriftelijk deel in  juni 50 % 
 
				- geen evaluatie over samenwerking wel feedback in begin van het tweede jaar. 
 
		  
         | 
				
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				
				
    
					
            
				
						
								| 
										Het schriftelijk deel wordt herdaan in september en de opdrachten van permanente evaluatie kunnen aangevuld worden indien er onvoldoende opdrachten zijn uitgewerkt of onvoldoende resultaten behaald werden.
								 | 
						 
				
		 
		
		 
		  
         |