|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Basiskennis beheersen.
-
De ondersteunende kennis omvat de inhoudelijke opbouw en samenhang van het vakgebied.
-
De leraar kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak. De ondersteunende kennis omvat de concepten, inhouden en structuren van het vakgebied.
-
De student kent en begrijpt de doelstellingen van “technologische opvoeding” en “technische activiteiten”;
-
De student kan de doelstellingen van deze vakken realiseren bij leerlingen;
-
De student kan hulpmiddelen en werkvormen kiezen en hanteren;
-
De student kan een les uitwerken;
-
De student kan informatie halen uit diverse bronnen;
-
De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren;
-
De student heeft voldoende zelfvertrouwen omtrent zijn kennis en kunde;
-
De student hanteert een verzorgde taal.
-
de studenten hebben oefenmomenten op samenwerking
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Deel Energie:
-
de fysische grootheden arbeid, energie, vermogen en rendement;
-
behoud van energie en degradatie van energie;
-
energie uit fossiele brandstoffen;
-
kernenergie;
-
zonne-energie;
-
alternatieve energiebronnen;
-
energieverbruik: historisch overzicht; evolutie;
-
transport en opslag van energie;
-
bronnen van elektrische energie;
-
de elektrische stroomkring;
-
gelijk- en wisselstromen;
-
transport en distributie van elektrische energie;
-
elektriciteit in huis;
-
energie en voeding;
-
energie en milieu.
-
Leerplanstudie
-
Didactische oefeningen met discussie
-
Kritische studie en vergelijking van leerboeken
-
De studenten maken een didactisch paneel voor elektriciteit.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Deel Energie:
- TO-cursus;
- werktuigen en gereedschap in de TO-klas
- leerplannen, leerboeken TO, cursus
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
31
|
lesuren
|
18,02
|
practicum en oefeningen:
|
31
|
lesuren
|
18,02
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
104
|
klokuren
|
60,47
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- schriftelijk examen in juni
- Permanente evaluatie: 25 % op de didactische oefeningen met discussie en 25 % op het maken van didactisch materiaal en schriftelijk deel in juni 50 %
- geen evaluatie over samenwerking wel feedback in begin van het tweede jaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het schriftelijk deel wordt herdaan in september en de opdrachten van permanente evaluatie kunnen aangevuld worden indien er onvoldoende opdrachten zijn uitgewerkt of onvoldoende resultaten behaald werden.
|
|