ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Minor TTO module 2 (incl. vakdidactiek)
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10115
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:2
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 68
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Ridder Ingrid
Van Hove Dirk


 

KORTE OMSCHRIJVING

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Basiskennis beheersen.
  • De ondersteunende kennis omvat de inhoudelijke opbouw en samenhang van het vakgebied.
  • De leraar kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak. De ondersteunende kennis omvat de concepten, inhouden en structuren van het vakgebied.
  • De student kent en begrijpt de doelstellingen van “technologische opvoeding” en “technische activiteiten”;
  • De student kan de doelstellingen van deze vakken realiseren bij leerlingen;
  • De student kan hulpmiddelen en werkvormen kiezen en hanteren;
  • De student kan een les uitwerken;
  • De student kan informatie halen uit diverse bronnen;
  • De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren;
  • De student heeft voldoende zelfvertrouwen omtrent zijn kennis en kunde;
  • De student hanteert een verzorgde taal.
  • de studenten hebben oefenmomenten op samenwerking

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN

Deel Energie:

  • de fysische grootheden arbeid, energie, vermogen en rendement;
  • behoud van energie en degradatie van energie;
  • energie uit fossiele brandstoffen;
  • kernenergie;
  • zonne-energie;
  • alternatieve energiebronnen;
  • energieverbruik: historisch overzicht; evolutie;
  • transport en opslag van energie;
  • bronnen van elektrische energie;
  • de elektrische stroomkring;
  • gelijk- en wisselstromen;
  • transport en distributie van elektrische energie;
  • elektriciteit in huis;
  • energie en voeding;
  • energie en milieu.
  • Leerplanstudie
  • Didactische oefeningen met discussie
  • Kritische studie en vergelijking van leerboeken
  • De studenten maken een didactisch paneel voor elektriciteit.

STUDIEMATERIAAL

Deel Energie:

  • TO-cursus;
  • werktuigen en gereedschap in de TO-klas
  • leerplannen, leerboeken TO, cursus

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

31

 lesuren

  18,02

practicum en oefeningen:

31

 lesuren

  18,02

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

104

 klokuren

  60,47

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • schriftelijk examen in juni
  • Permanente evaluatie: 25 %  op de didactische oefeningen met discussie en 25  % op het maken van didactisch materiaal  en schriftelijk deel in  juni 50 %
  • geen evaluatie over samenwerking wel feedback in begin van het tweede jaar.

tijd voor examinering
uren
6

%
 
 03,49

Tweede examenperiode
Het schriftelijk deel wordt herdaan in september en de opdrachten van permanente evaluatie kunnen aangevuld worden indien er onvoldoende opdrachten zijn uitgewerkt of onvoldoende resultaten behaald werden.